Mina tatueringar

Jag är hemskt ledsen mamma (eller, det är jag ju egentligen inte), men det är nu fem tatueringar som pryder mig. Därför kommer här en översikt över vilka jag har och varför jag har dem.

Att ta närbilder av hud är otroligt osmickrande, därför är bilderna redigerade och färgåtergivningen inte helt korrekt, men själva motiven är ju det som är det viktiga 🙂

1. Hundtassar

20130309-151120.jpg

Den här – min första tatuering – är svårförstådd av många men är samtidigt kanske den mest personligt genomtänkta. Den har inte ett dugg med något djur att göra. Jag har inte haft en hund som gått bort. Den handlar istället om livsglädje, nyfikenhet och en lite barnslig busighet. Skratt och glädje, helt enkelt. Tänk dig en liten busig hundvalp eller ett barn som ser världen med nya ögon.

Tagen i Sunny beach sommaren 2011.

2. Dage du aldrig glemmer

20130309-151207.jpg

Star Tours (Fritidsresor i Danmark) slogan står skrivet på min högra fot. Svenska motsvarigheten är ”dagarna du minns”. Trots det förknippar jag den inte alls med företaget, utan tatueringen representerar de två länder jag gått gymnasiet och högstadiet i.

Den togs som en kompisgrej tillsammans med ett gäng finnar – alla tog den på danska, och jag fick vara med för att jag bott i Finland. Därför kopplar jag den alltså dels till de två länderna, dels till mina finska vänner i Bulgarien. Dessutom är det ju en riktigt bra text!

Tagen i Sunny beach sommaren 2011.

3. Dahlberg

20130309-151355.jpg

Släkten har alltid betytt mycket för mig, och med åren har jag insett att jag är väldigt lyckligt lottad. Jag har lärt känna så många som har skilda föräldrar, som inte firar högtider med varandra, som inte är kompisar med sina kusiner och inte har bra relationer till sina syskon, mor- och farföräldrar, osv.

Att det står just Dahlberg är naturligt då det ju är det jag heter men tatueringen omfattar så mycket mer. Mammas sida av släkten. Mina vänner trots att de inte är blodsband. Människorna som står mig nära, kort sagt.

Och som farmor sa en gång: den är även en hyllning till farfar (som jag aldrig fick träffa) som var den som kom på att släkten skulle byta namn till just Dahlberg.

Tagen i Alanya, sommaren 2012.

4. Passion

20130309-151404.jpg

Tatueringen på min högra handled är samma som karaktären Tony har i TV-serien Skins. Han var med i en allvarlig olycka och tappade både talförmåga och kroppsfunktioner. Mycket i andra säsongen av serien handlar om hans (och hans familj och vänners) kamp för att han ska bli sig själv igen.

Vännerna faller bort och vet inte hur de ska hantera situationen. Flickvännen orkar inte längre. Familjen faller samman. Tony måste återfå passionen. I slutet av serien lyckas han och tatuerar då in den här symbolen på sin rygg.

För mig handlar det såklart inte om en kamp för att jag varit sjuk eller blivit påkörd. Det handlar snarare om livspassion. Om att ha något att sträva efter och att alltid göra sådant som jag tycker är kul. Om jag tröttnar på mitt jobb eller hamnar i en situation där jag inte tycker att det jag gör är givande – då är det dags att tänka om, göra en ändring och återfinna passionen.

Tatueringen är för övrigt orange-röd och alla ställer frågan ”är den äkta?” Det tycker jag bara är kul och just för att den är lite unik är den också min favorit.

Tagen i Alanya, sommaren 2012.

5. Creativity/flow

20130309-151409.jpg

Den här tatueringen beskrivs bäst med ett exempel: Du sitter med ett projekt – i mitt fall oftast något jag skriver. Plötsligt flyter allt på. Kreativiteten flödar, tiden flyger iväg och du kommer inte bara på bra idéer utan de blir till verklighet också. Du är i ett flow. (Ett begrepp som för övrigt myntades av psykologen Mihaly Csikszentmihalyi.) Det kan även vara i jobbsammanhang när man har mycket att göra och är koncentrerad och allt känns kul och givande.

För mig är det två ingredienser som skapar ett flow: kreativitet och produktivitet. Med kreativitet menar jag inte nödvändigtvis banbrytande och unika idéer, utan helt enkelt bra sådana som passar in på projektet och som leder till ett bra slutresultat. Kreativitet i form av skaparglädje.

Produktiviteten symboliseras av pilarna. Det går framåt, både fort och åt rätt håll. De påminner mig också om att ta tag i saker och faktiskt utföra dem, inte skjuta upp till senare. De är för övrigt inspirerade av Liam Payne i One Direction, som har dem på armen. Jag kan bara gissa att de för honom har något med bandet och dess namn att göra.

Linjerna symboliserar en struktur i flowet – att det inte bara är lösryckta idéer utan att de hör samman.

Det röda är helt enkelt för att det är snyggt: allt behöver inte ha en mening här i livet, och det är också viktigt att komma ihåg.

Tagen i Thailand vintern 2013.

4 reaktioner på ”Mina tatueringar

  1. Var sak har sin tid och det känns viktigt att bli påmind om sina mest betydelsefulla upplevelser.
    Att ha dem inpräntade i huden kan senare i livet kännas fel eftersom ett liv innehåller så många och skiftande upplevelser. Vi utvecklas (förhoppningsvis) och ändrar åsikter, tycke och smak.
    Naturligtvis vill jag att du alltid ska känna dig nöjd med dina tatueringar. Eftersom jag själv hunnit ändra mig en del under årens lopp är jag orolig för att du kommer ångra dig i framtiden. Varje tatuering du gör får mig att bli ledsen över att du gör så mot frisk, fin hud. Problem hinner man få utan att orsaka dem själv. För övrigt har jag alltid stöttat och respekterat dina beslut och kunnat känna mig stolt över dig. Kram mamma

    • Jag har funderat mycket över det där, och jämfört med de som vet: de som i dag är medelålders plus och som tagit sina tatueringar för 30 år sedan. Det jag kommit fram till är att de – och antagligen jag också – som du skriver ändras, utvecklas och har fått massor av nya, skiftande upplevelser efter att de tagit sina tatueringar. Därmed har vikten av/meningen med tatueringarna gått förlorade. Men ångrar de dem? Sällan. Bara de som tagit fåniga fylletatueringar.

      Jag tror därför att de i framtiden inte kommer att vara så viktiga för mig. Även om jag såklart hoppas att betydelsen kommer att hänga med hela livet. Kanske kommer det på sin höjd till och med att gå så långt att jag är likgiltig. När folk frågar om dem svarar jag att de togs under en helt annan period i mitt liv. I de flesta fall kommer de att ha skiftat mening till minnen om tiden då de togs snarare än något som jag tror på och står för, eller helt tappat all betydelse och bara blivit estetiska märken på min kropp. Men kommer jag någonsin att ångra dem? Aldrig!

      Om vi drar det riktigt långt – så långt att jag faktiskt verkligen ångrar mig i framtiden – så har människan en bra förmåga att anpassa sig och acceptera det som inte går att ändra på. Du skriver om att det finns tillräckligt många problem utan att man skapar sig nya. Det tror jag på, men tror du då seriöst att min stora vånda kommer att vara att jag har märken på min hud som jag aldrig kommer att kunna ta bort? Om mina stora problem är så ytliga att jag lider av ett ärr som jag inte kan ta bort, då är jag lyckligt lottad. Men som sagt, risken att det skulle gå så långt är otroligt liten och kan i så fall sägas om i stort sett allt i livet.

      Tyvärr tror jag att du är mer ledsen över dem nu än vad jag någonsin kommer att vara, hur likgiltiga och obetydliga de än kommer att bli för mig om 10, 30, 50 år. Och det är ju tråkigt, för varför sörja över en olycka som kanske men troligtvis inte kommer att ske i framtiden? :/

      Se dem inte som något som sårar dig nu, för hur mycket jag än ändras genom åren så kommer de aldrig att såra mig, bara tappa sin betydning. Och om de kommer att såra mig, vilken glädje får du av att inte ha uppskattat dem nu? Jag vill inte att de ska göra min mamma ledsen, och just nu är det faktum att de gör det det enda negativa med dem… i övrigt älskar jag dem, och det kommer jag att göra fram till den dag de inte längre känns så viktiga! 😀

      • Skönt att du tänkt igenom det hela noga. Du har min fulla respekt för dina val.
        Igentligen har jag inte med det att göra, men som mamma kan jag inte låta bli att bry mig. Älskar dig lika mycket med eller utan tatueringar. Är du glad så kan jag inte låta bli att glädjas för din skull.

Kommentera

