Eurovision 2013 – Regeländringar

Då har även jag sett finalen av Melodifestivalen och Robins oslagbara reaktion när han vann. Ulrik – min favorit – fick ändå en värdig tredjeplats och åkte inte ut av någon dum anledning. Att Yohio inte vann kommer jag nog aldrig komma över, trots att det inte var honom jag röstade på.

Nu läste jag precis även vilka regeländringar SVT fått igenom inför årets Eurovision. En av dem är att man nu, för första gången någonsin, inte lottar ordningen, utan värdlandets producenter får välja. Precis om de gör i Melodifestivalen. Visst ger det möjligheten att skapa bättre TV, något som Christer Björkman ju är bra på, men det är ett steg i motsatt riktning av vad många vill se, vilket är en juryfri tävling. Turkiet har till exempel i år valt att inte delta alls på grund av regler som att ”the big five” alltid är garanterade en finalplats, och att varje lands poäng består av 50 procent jury och 50 procent tittarröster.

Nåja, det blir säkert ett jättebra program. Ser fram emot det. Nu ska jag bara gå igenom alla bidrag (Sverige brukar ju vara bland de sista att välja sin låt). Jag kan redan nu meddela att både Norge och Danmark har riktigt bra låtar, och att Finland kör på i sitt gamla vanliga, lite smålarviga stuk…

En reaktion på ”Eurovision 2013 – Regeländringar

Kommentera

