Ulrik Munther – Rooftop

Allas vår favoritkullavikkille, Ulrik Munther, släppte nyligen sitt andra album: Rooftop. Finns på Spotify, ta en titt.

Jag tror att Ulrik i och med albumet vill visa att han växt upp. Att han tagit steget lite bort från sockersöt fjortispop och kärleksvisor. Han lyckas nästan. Jag får känslan av att han just försöker men inte lever upp till det han vill visa. Lite som hans nummer i Melodifestivalen: en maffig låt med stora rörelser på scenen, som en liten spinkig nittonåring ska fylla. Det var ett snyggt nummer, men hela tiden med en svagt gnagande känsla att det skulle falla platt för att Ulrik helt enkelt inte passar in i rollen.

Det nya albumet är dock riktigt bra och flera av låtarna går nu på repeat i min lägenhet. Lite nerdämpad pop i stil med Justin Timberlake. Feelgood, mysigt och polerat. Det enda jag saknar är en riktig maffig kom-igånglåt. Titelspåret Rooftop är snudd på det jag söker, men når inte riktigt enda fram. Mellolåten Tell The World I’m Here likaså, men den har man ju lyssnat sönder redan.

Det hela bottnar i känslan att något fattas. Det finns ingen klockren radiodänga, ingen stor hit. Men samtliga låtar är genomtänkta, trevliga och jag kommer att lyssna på dem länge. Ulriks huvudpublik tror jag däremot inte kommer att förändras nämnvärt, utan den stora fanskara han redan har kommer att förbli densamma. Åtminstone fram till nästa album som förhoppningsvis kommer inom ett par år. Tills dess!

Kommentera

