Idioter på Aftonbladet

Nu syftar jag inte på journalisterna utan på läsarna. Eller en liten idiotisk skara av dem som har som nöje att kommentera negativt på precis allt och alla.

Jag gillar att läsa delen Nöjesbladet, och i stort sett alla artiklar som handlar om boybands eller artister som har en *väldigt* stor fanskara, även om den skaran kanske är 10-15 år, har minst en kommentar om att det inte finns något intresse i artikeln och att Aftonbladet är en skittidning som skriver skitartiklar. Trots det har dessa artiklar fler kommentarer än de flesta andra och jag misstänker att de läses flitig av folk som faktiskt är intresserade av artisten i fråga. Vad tusan gör dessa korkade människor ens på Nöjesbladet? Varför inte på DN eller SD eller åtminstone Aftonbladets vanliga nyhetsdel, där det bedrivs journalistik av hög klass?

Samma personer – eller om möjligt en ännu mer korkad grupp – går till personlig attack mot de personer artiklar handlar om. Aftonbladets vanliga nyhetsartiklar är i regel blockerade för kommentarer. Jag misstänker att våldtäktsoffer annars skulle kallas för horor. Nöjesartiklarna är det dock inte. Nu senast uttalade sig Camilla Henemark som exempel för första gången om hur hon blev sparkad från Army of Lovers efter Melodifestivalen, och hur hon blivit rädd över Alexander Bards jippo där han knivhögg en docka som liknade henne på scenen. De flesta kommentarer är i stil med ”Du behöver inte dem Camilla, ingen tycker längre om Alexander”. Men ändå slinker en och annan ”Känns som hon gör allt för att vara med i pressen”-kommentar med. Alltså varför? Ska hon bara hålla tyst om det som hänt? Många tidningar skulle älska att ha en intervju där hon berättar om det, för många vill läsa om det!

Droppen som fick mig att skriva det här var dock en artikel om ett dödsfall i franska motsvarigheten till Robinson. De hade en tävling där de skulle simma från en båt och sedan ha dragkamp. En kille fick avbryta på grund av problem med armarna. Han fördes till sjukhus med helikopter men dog till sist på grund av hjärtproblem. Detta var under den allra första inspelningsdagen, och artikeln beskyller på inget vis programmet. Det spekuleras dock i om programmet kommer att fortsätta eller inte och alla i filmteamet som var på plats har tydligen tagit det väldigt hårt.

Här kommenterar många att det såklart är oerhört tragiskt, och någon skrev att livet verkligen kan ta slut när som helst. Men sen kommer idioterna. ”Skittävling”, ”aldrig gillat den här tävlingen, skönt att den läggs ner” (ja, i Frankrike då alltså… Hallå!) och ”sjuk tävling!”

Jag förstår bara inte hur eller varför. Hur kan dessa människor vända en totalt oskyldig artikel om en väldigt tragisk händelse, men som ganska uppenbarligen inte är på grund av tävlingen, till något helt annat och klanka ner på en tävling de påstår sig avsky men som de garanterat ändå tittar på varje år för att de inte har något bättre för sig? Och varför ska de klanka ner på allt och alla som de läser om i en nöjestidning? Jag tycker synd om dem och deras negativa tankar. Mår de bättre av att sätta sig och skriva skit om kända och okända människor som de aldrig träffat? Är det deras sätt att få ur sig sin negativitet på och må bättre, eller vad är det som driver dem?

Båda exemplen ovan är tagna från i dag. Jag slår vad om att om jag läser kommentarerna på fler av de artiklar som publicerats inom det senaste dygnet så kommer jag att hitta fler skräckexempel. Men det tänker jag inte göra. Nu ska jag bara läsa artiklarna.

2 reaktioner på ”Idioter på Aftonbladet

Kommentera

