Eurovision 2013 – De sex stora

Sist ut i betygsättningen blir de fem länder som alltid är garanterade en finalplats, plus då i år Sverige som på grund av vinsten förra året går direkt till final.

1. Frankrike – Känns som en fransk Amanda Fondell. Jag gillar det skarpt! Men, på franska… jag vill ju kunna förstå och sjunga med! 4/5 poäng.

2. Tyskland – Cascada! Dem har man ju hört många gånger. Och som alltid med dem är det riktigt bra och sjung- och dansvänlig eurodance som gäller. Kunde dock ha varit lite roligare. 4/5 poäng.

3. Italien – En stark ballad som jag dock tvivlar på gör sig lika bra live som i videon. Velade lite mot en fyra, men nej. 3,5/5 poäng.

4. Spanien – Riktigt vacker och välproducerad poplåt. Men den saknar något och blir lite trist. Den når inte riktigt hela vägen. 3,5/5 poäng.

5. Sverige – Robin var uträknad av mig långt innan finalen av Melodifestivalen. Nu ska jag alltså sätta hans låt i relation till resten av Eurovisiondeltagarna, och samtidigt inte låta mig påverkas av hypen kring honom i Sverige. Det finns ju en anledning till att jag inte räknat med honom från början – låten var inte tillräckligt bra. Men samtidigt lyssnar jag på den hela tiden och den har växt rejält. Skulle jag döma bara efter det skulle det bli toppbetyg. Men nej, det skulle inte vara rättvist. Däremot tror jag helt klart att den kommer att klara sig bättre i Eurovision än vad många av mina toppoängare kommer att göra. 3,5/5 poäng.

6. Storbritannien – Bonnie Tyler borde ju vara ett säkert kort. Men nej, det är helt enkelt för trist. Sorry, Bonnie, men dina glansdagar var på 80-talet. 3/5 poäng.

Kommentera

