Gay

Jag läste nyligen en artikel i gay-tidningen Attitude, som i senaste numret hade ett ungdomstema. En psykolog svarade på frågor och första frågan var självklar: ”Hur vet jag om jag är gay?”

Det kändes som att det var dags att skriva ett nytt inlägg på gay-temat, nu när det gått ett bra tag sedan jag kom ut. Inte för att jag vill komma ut igen, men för att jag ofta får frågor och jag gärna är öppen med svaren 🙂 Jag vill gärna bryta lite stereotyper och samtidigt låta vem som än läser detta lära känna mig lite bättre.

Spana gärna även in mina två tidigare inlägg i ämnet:

Bi – Inlägget då jag kom ut för första gången.
Livet som bisexuell – Mina tankar sex månader efter att jag kom ut.

Psykologen i tidigare nämnda artikel hade ett gäng frågor personen i fråga borde ställa sig själv. Dem har jag redan ställt mig själv långt innan jag läste artikeln, men jag har nog aldrig delat med mig av svaren:

Fråga #1:

När du är på stranden, är du sexuellt attraherad av män, kvinnor eller båda?

Svar: Män. Kvinnorna skymmer oftast sikten. Jag minns i Danmark när jag var nybliven tonåring och av någon anledning hade fått en kikare, som jag tog med till stranden. Pappa skämtade om att det var för att jag skulle spana på tjejer. Ett tag trodde jag att något var fel på mig, för jag kände inte alls det behovet. Å andra sidan tittade jag inte på män heller, jag var väl bara långsam i utvecklingen.

Fråga #2:

Vem vill du vakna upp bredvid på morgonen, en man eller en kvinna?

Svar: Enligt psykologen svarar gay-män såklart en man, men här är jag inte lika säker. Båda är lika mysigt!

Fråga #3:

Har du ett känslomässigt intresse för män?

Svar: Ja. Blir lättare blixtförälskad i män än i kvinnor.

Fråga #4:

Hade du killar som barndomsförälskelser?

Svar: Oklart. Aldrig någon jag kände, men jag minns att jag varit sådär barndomsförälskad i kändisar. Med ett undantag har de alla varit killar. Tydligaste exemplet är Jonathan Taylor Thomas, som spelade en av sönerna i TV-serien Tummen mitt i handen. Vi tittade alltid på den om kvällarna något år i Danmark, hela familjen. Men på den tiden reflekterade jag inte över att det skulle betyda något särskilt, även om jag mer eller mindre omedvetet höll tyst om mitt intresse för honom.

Så vem var undantaget? Emma Watson när de första Harry Potter-filmerna kom ut.

Jonathan Taylor Thomas, från 90-talsserien "Tummen mitt i handen". Min största barndomsförälskelse?

Jonathan Taylor Thomas, från 90-talsserien ”Tummen mitt i handen”. Min största barndomskärlek?

Efter dessa svar tänker du kanske: ”han är inte bisexuell, han är ju helgay!” Pappa sa en gång att han inte kunde förstå hur man kan vara bi – antingen gillar man tjejer eller killar. Jag tror fortfarande att han har fel, men det stör mig att jag måste erkänna att han kanske har rätt i mitt fall.

Fast jag är inte redo att välja det ena eller det andra än, även om jag kan säga att det lutar tydligt åt ena hållet…

Övriga tankar från artikeln i Attitude:
  • Känn inte att du måste introducera dig själv som ”gay”, även om du är självsäker och trygg i dig själv. Du är en person, inte en stämpel.
  • Du är inte annorlunda än tidigare. Folk uppfattar det bara så.
  • ”People who mind don’t matter, people who matter don’t mind. But for the most part, no one actually cares.”
  • Du måste inte uppföra dig annorlunda eller på ett visst sätt.
  • Var förberedd på alla de dumma frågorna.

Attitude är för övrigt en tidning som passar mig perfekt av många andra anledningar. De hade till exempel en rolig artikel om Eurovision och homosexuella, och deras intervju med Agnetha Fältskog var riktigt bra!

Stereotyper

De där ”dumma frågorna” har jag faktiskt inte fått så många av, även om jag har upptäckt att de flesta – jag själv inklusive – inte har en aning om vad det innebär att vara gay. Alla konstiga stereotyper om klädsel, uppförande, intressen, osv.

Jag får erkänna att jag nog trodde att fler lever upp till stereotyperna än vad som faktiskt är verklighet. Att det direkt går att se på majoriteten av homosexuella att de är just det. Visst finns det vissa som är vandrande klyschor, men majoriteten ser ut och uppför sig som precis vem som helst. Den här bilden om 80-talet är ett slående exempel:

Jag tycker den här bilden säger en hel del.

Samtidigt tycks det vara en hel del konflikter homosexuella emellan. Jag levde i en bubbla där jag trodde att alla är som en enda stor, lycklig familj. Icke! De om faktiskt lever upp till stereotyperna (som också är de som syns och hörs mest, vilket kanske är anledningen till att klyschorna uppstått från början) är… extrema. Jag tillhör majoriteten, den mer lågmälda och, tja, ”vanliga” typen.

En sista stereotyp är sex: att homosexuella bara tänker på sex, att de ofta har det helt utan känslor, och att man måste definiera sig som så kallad ”top” eller ”bottom”. Fel! Det är varken mer eller mindre sextankar än hos straighta män, och alla vill såklart hitta kärleken. Och vad gäller gay-sex finns det inget ”korrekt” sätt att ha det på, precis som för alla andra, oavsett läggning.

Visste du att…?
  • Oscar Wilde satt i fängelse i två år för sin sexuella läggning.
  • År 2010 hävde Obama en amerikansk lag som förvisso tillät homosexualla att tjäna i armen, men som ställde kravet att de inte var öppna med sin läggning. ”Don’t Ask, Don’t Tell”, löd det. Numera är det fritt fram att vara gay i armen, utan att behöva hålla tyst om det.
  • Homosexualitet straffas med döden i sju länder: Iran, Saudiarabien, Jemen, Förenade Arabemiraten, Sudan, Nigeria och Mauretanien. I hela 93 länder leder det till ett officiellt straff av annan sort, ofta fängelse.
Hur ser min ”typ” av kille ut?

Det här är faktiskt en av de vanligaste frågorna jag får: vilket utseende hos killar attraheras jag av? Generellt lite mer pojk-aktigt utseende med renrakat ansikte (inget skägg), men precis som för alla andra kan det vara svårt att beskriva, så därför tänkte jag visa med bilder istället. Här är ett gäng kändisar som jag tycker är snygga – flest killar, men även några tjejer:

Detta bildspel kräver JavaScript.

Jag vill avsluta det här inlägget med en kortfilm (ca. 20 min) som leker med tanken om en värld där homosexualitet är normen och där heterosexuella är de utstötta, mobbade och hatade. En gripande historia om en flicka som gillar killar.

Läs mer:
  • Bi – Inlägget då jag kom ut för första gången.
  • Livet som bisexuell – Mina tankar sex månader efter att jag kom ut.
3 reaktioner på ”Gay

  1. Ser fram mot att få träffa din ”STORA KÄRLEK”. Om det blir snart eller dröjer några år, är en kille eller tjej, har ingen betydelse. Det viktigaste är att du hittar någon att vara lycklig tillsammans med. Tänker mig att det kommer att vara en helt fantastisk, snäll och trevlig kille även om en tjej också skulle accepteras. Inser att jag är lite partisk, för mig är du värdens bästa son, så din partner måste ju vara lika bra.
    Har också insett att du är densamma för mig, som du alltid varit, det finns inget ”före” eller ”efter” det att du kom ut.
    Tack för ditt blogginlägg!

Kommentera

