Interviews That Matter

Jag vill slå ett slag för en av mina andra bloggar, en relativt nystartad historia där jag varje måndag lägger ut en ny intervju med en intressant person. Det har varit lite semesterpaus nu, men jag har massor med intressanta intervjuer på G. Här kommer ett urval av de som redan har publicerats:

Leaving church

Först ut är även den intervju som har fått störst genomslag. Jag tror aldrig att jag har haft ett blogginlägg som fått så många träffar på så kort tid, och baserat på kommentarerna är det en historia många kan relatera till.

Intervjun handlar om Daniel, en man som efter 34 år som Mormon gick ur kyrkan då den tro han växt upp med stred mot nya saker han lärt sig. Det resulterade i att han förlorade både sin fru och vänner. En känslosam berättelse.

Interviews Small - Losing faith copy

Aftonbladets Lars Hedelin

Lars Hedelin är pressfotograf på bland annat Aftonbladet och har en stark åsikt om fotografyrkets framtid. Han berättar även om hur han på 90-talet hjälpte en krigshärjad landsby i Bosnien genom sina pressbilder, och hur organiseringen gick till under mediatäckningen av händelsen på Utöya.

Interviews Small - Press Photography copy

Skydiving

Jim Coruch beskriver fallskärmshoppning som en ”peaceful sensation”. Han är säkerhetschef på ”United States Parachute Association” och berättar här bland annat om hur han tog en 90-åring på hennes första tandemhopp.

Interviews Small - Skydiving copy

Being an astronaut

Det här var den första intervjun jag la ut. Richard Garriott har grundat ett företag som är världens första att kunna ta turister inte bara ut i rymden, uten hela vägen till den internationella rymdstationen ISS. Han berättar om hur man sover, äter och går på toaletten i rymden, samt hur man blir astronaut.

Dessutom råkar han faktiskt vara en kändis med kultstatus då han tidigare varit pionjär inom dataspelsskapande. Det är även så han har råd att resa till rymden.

Interviews Small - Space Travel copy

Chernobyl

Min gamla journalistiklärare besökte Tjernobyl efter olyckan på 80-talet. Här berättar han om vad han såg och hur de gick till väga rent journalistiskt, samt uttalar sig om modern kärnkraft. Varning för starka bilder!

Interviews Small - Chernobyl copy

Farmor om andra världskriget

Sist ut har vi min egen kära farmor, som berättar om sina minnen från andra världskriget. Om ransonering, flyglarm och hennes uppväxt.

Kommentera

