Mina Spotifyrutiner del #1 – Numrerade spellistor

spotify-logo

Jag är musikberoende. Det går sällan en dag utan att det spelas musik i min lägenhet. Och sedan jag började använda Spotify i september 2009 kan jag gå tillbaka och se exakt vad jag lyssant på, månad för månad. Jag har nämligen ett helt litet system där jag startar nya spellistor istället för att uppdatera gamla. Det blir i genomsnitt 2-5 listor per månad, och jag är just nu uppe i lista nummer 138.

Här kommer därför en hel inläggsserie i tre delar om just hur jag använder Spotify. Del 1 handlar om de numrerade listerna och systemet jag använder för att skapa dem:

Listornas namn

Varje liste är döpt med bokstaven J, ett nummer och till sist månad och år. Till exempel ”J86, juli 2012”.

Bokstaven har att göra med att jag när jag började med detta på folkhögskolan i Molkom delade mitt Spotifykonto med andra personer i huset. Vi satte första bokstaven i våra namn framför varje spellista för att sära på dem. Så är det ju inte längre, men bokstaven har fått leva kvar.

Den aktuella spellistan

Jag spelar i regel bara den senaste, aktuella spellistan. Den innehåller all musik jag lyssnar på för tillfället.

En ny spellista skapas när…

…två kriterier uppfylls: jag har precis hittat ny musik, och jag har tröttnat på vissa av låtarna i den aktuella listan. Jag tar ALDRIG bort en låt från en lista. Tröttnar jag på några låtar, då är det dags för en ny lista.

Däremot lägger jag ofta till nya låtar till den aktuella listan – har jag inte tröttnat på de som redan finns där, då finns det ingen anledning att skapa nytt. En lista lever och förnyas på så vis löpande under ungefär en vecka, innan jag har tröttnat på för många av låtarna och skapar en ny lista.

Vissa låtar lever kvar länge

Oftast finns det ganska många låtar som följer med från en lista till en annan. Bara för att jag har tröttnat på vissa låtar på listan behöver ju inte alla ryka. Tre listor i rad kan därför vara ganska lika varandra, med skillnaden att några få låtar mellan varje lista har fallit bort, och några nya har lagts till.

Vissa låtar följer med från lista till lista i många veckor.

Listorna är osorterade

Listorna är i regel helt osorterade – jag lägger till musiken allteftersom jag upptäcker den, och när jag tar låtar från förra listan hamnar de oftast i samma ordning som förut. När jag skapade den aktuella listan just nu var det för att Lalehs nya album kom ut. De första låtarna på listan är Lalehs.

Jag lyssnar dock alltid med ”shuffle” på, så låtarna spelas i blandad ordning.

Den första låten

Det enda undantaget till ovanstsående regel är den allra första låten på listan. Det är den låt jag lyssnar absolut mest på just nu, och som jag gärna därför sätter på allra först när jag börjar lyssna. Den låten lägger jag överst på listan.

Så det är så mitt system fungerar! Följ mig på Spotify för att se vad jag lyssnar på. I morgon kommer del två, som handlar om övriga spellistor och stjärnmärkningarna.

En reaktion på ”Mina Spotifyrutiner del #1 – Numrerade spellistor

Kommentera

