Mina Spotifyrutiner del #2 – Stjärnmärkta låtar och övriga spellistor

I går skrev jag om mina numrerade spellistor på Spotify. I dag kommer del 2, som handlar om övriga spellistor och vilka låtar som stjärnmärks.

Stjärnmärkta låtar

I Spotify kan man ”stjärnmärka” sina favoritlåtar. Jag stjärnmärker aldrig slumpmässigt, utan endast de låtar som jag aktivt valt att lägga överst på en spellista blir stjärnmärkta – och vänder man på det blir de låtar som ligger överst *alltid* stjärnmärkta. Den första låten ska helt enkelt vara speciell och stjärnmärkas.

Tidigare brukade jag även stjärnmärka låtar som följde med över ett minimum antal spellistor, även om de aldrig fick den ärofyllda topplatsen, men det blev för jobbigt att hålla koll på så det har jag bortgått från.

Om jag inte har en favoritlåt för tillfället?

Om ingen låt är så speciell att jag alltid vill börja med just den, då hamnar en gammal stjänrnmärkt låt överst igen. I de fallen blir det alltså ingen ny stjärnmärkt låt, vilket är varför listan över stjärnmärkta låtar är något kortare än antalet spellistor.

Offlinelistor

Jag sätter aldrig mina numrerade listor till ”offline mode”, då de med tiden blir gamla och inte passar till vad jag vill lyssna på ”just nu” flera månader senare.

Istället har jag satt Spotify till att ladda ner alla stjärnmärkta låtar till offline mode. På så vis har jag alltid en spellista med mina favoritlåtar genom åren att lyssna på när jag inte har internet.

Vissa speciella listor, till exempel ”roadtripp”-listor skapta för en specifik bilresa, kan såklart också få vara offlinelistor.

Övriga spellistor

Även om marjoriteten av mina listor följer nummerordningen så skapar jag även en del speciallistor. Några av de senaste är till exempel ”British”, ”Lugna låtar hösten 2013”, eller ”Sommarchill 2013”.

Dessutom har jag sedan flera år tillbaka skilda listor med bara mina favoritlåtar från specifika artister. ”Best of The Black Eyed Peas”, ”Best of Linkin Park” och ”Best of The Cardigans” – mina tre absoluta favoritband!

Spotify

Mammas & Kajsas listor

Till sist vill jag nämna ”Mammas & Kajsas”-serien. Flera gånger om året gör jag en ny lista till mamma, till exempel ”Mammas sensommarlista 2013”, eller ”Mammas vinterlista 2012”. De här listorna är väldigt genomtänkta:

  • Alla låtarna är utvalda för mamma (och Kajsa). Majoriteten är därför fartfylld pop.
  • Ordningen är inte slumpmässig. Listorna börjar ofta med min aktuella favoritlåt som jag verkligen vill att mamma ska lyssna på, följt av fler fartfyllda låtar. Framåt mitten brukar låtarna bli lugnare, för att sedan ta fart igen. I slutet finns balladerna och de riktigt lugna, avslappnande låtarna – det är meningen att listorna ska lyssnas på i ordning, inte slumpmässigt/blandat.
  • Inte bara radiohits. Ett av målen är att mamma ska upptäcka ny musik utan att anstränga sig. Därför försöker jag hitta låtar som jag tror passar henne, men som inte är radiohits som ändå spelas sönder på NRJ och Rix FM. Även om många låtar såklart är hitlåtar också.
  • Alla låtar är tagna från mina egna listor. När jag skapar en ny ”mamma”-lista går jag igenom mina egna, numrerade listor sedan mammas senaste lista, och väljer ut de låtar jag tror passar henne bäst. Jag väljer bort alla de som jag älskar men som jag inte tror att mamma uppskattar.
  • Dubletter tas bort. Eftersom många låtar ”flyter över” från lista till lista bland mina egna numrerade listor brukar jag försöka dubbelkolla så att inga låtar redan har varit med på någon av mammas tidigare listor. Ibland missar jag dock några…

På senare tid har även Kajsa fått vara med, då hon också ville få egna spellistor. Mamma och Kajsa har väldigt lika musiksmak.

I morgon kommer del tre i min Spotify-serie. Då kommer det att handla om hur jag upptäcker nu musik.

Kommentera

