Mina Spotifyrutiner del #3 – Upptäcka ny musik

Här kommer den tredje och sista delen i min Spotify-serie. I dag handlar det om hur jag upptäcker ny musik.

Spotifys ”Discover”

På datorversionen av Spotify finns en flik som heter Discover. Den ger förslag baserat på den musik du lyssnat på, till exempel musik av liknande artister eller nya släpp av artister du gillar. Jag brukar gå igenom den här fliken någon gång per vecka.

Spotifys ”What’s New?”

I Spotifys Ipad-app finns inte ”Discover”, utan där finns istället en flik för ny musik som lagts till på Spotify. Jag brukar hålla ett öga på den. Det var till exempel så jag upptäckte Miley Cyrus helt underbara album Bangerz. I radio lyssnas det fortfarande på Wreckingball, men jag har gått vidare till låtar som 4×4, On My Own och FU. Låtar som jag är stensäker på kommer att spelas i radio, fast kanske först om ett halvår allteftersom de släpps som singlar.

Det här är även ett bra sätt att upptäcka helt nya artister på.

Appen Wall of Sound

En gigantisk vägg av skivomslag. Klicka och lyssna.

Appen Shazam

Det sista sättet jag vill nämna är Shazam, den underbara appen som du kan dra igång när du hör en låt – till exempel på radion eller i en restaurang – om du vill veta vad den heter. Shazam lyssnar i några sekunder, känner igen låten, och ger dig titel, aristens namn och till och med information om artisten och livespelningar.

Det var sista delen i Spotify-serien. Nu ska jag lyssna på musik!

Kommentera

