Mexiko!

Phew, det händer grejer. Jetlag är inget jag har haft tid till. Vi – ett gäng på runt 20 pers som alla möttes i Frankfurt efter att ha flugit dit från olika nordiska städer – landade i Cancun runt 17:00 lokal tid. Efter en snabb intro på bussen av våra chefer blev vi körda till våra lägenheter innan vi somnade ganska direkt. Sedan dess har det varit utflyktsstuderande från tidig morgon till sen eftermiddag/tidig kväll precis varje dag.

Jag bor tillsammans med Robin, en kille som jag jobbat med både i Turkeit och Thailand, även om vi kanske aldrig umgåtts jättemycket. Om ett par veckor kommer en kille till – lustigt nog samma kille som jag träffade på ambassaden i Stockholm förra veckan och skjutsade till Göteborg. För övrigt är det inte många jag känner här, till skillnad mot vad det brukar vara på en ny destination.

Och vilken lägenhet sen! Stor, ny, fräsh. Vi har tre stora sovrum med varsit badrum, gemensamt kök med allt vi behöver, tvättmaskin, vardagsrum med TV och stort matbord. Och bäst av allt: huset har en takpool! Vanlig plus jacuzzi! Takområdet här får den kalla lilla poolen jag hade på Lanzarote att blekna, och lägenheten påminner mycket om den i Turkiet.

Det är dock först i dag vi har fått wifi att fungera hemma.

Utflykterna… jag vet knappt var jag ska börja. Mexiko är känt för att ha riktigt bra utflykter, och vi kommer inte hinna alla på de två veckor vi har att studera. Men hittills levererar de rejält! Jag har:

  • Simmat med delfiner.
  • Åkt zipline – både över djungelns trädtoppar och ner i en vattenfylld grotta.
  • Vandrat i världens näst längsta grottsystem.
  • Rapellat ner i ett gigantiskt hål i marken.
  • Snorklat i ännu fler grottor.
  • Besök Mayaruiner.
  • Klättrat upp till toppen av den högsta ruinen i den här delen av landet.
  • Besökt en temapark: akvarium, fjärilsträdgård, båttur på en djungelflod, massor med byggnader med Maya-tema, hästshow, kvällshow, med mera.
  • Sett en mexikansk musikshow.
  • Sett en supercool show med Mayatema.

Dessutom hunnit studera lite i Playa del Carmen, besökt några hotell och lärt känna alla nya människor. Jag får erkänna att det kändes lite hård i början då jag de senaste säsongerna har haft turen att känna väldigt många redan, vilket inte är fallet den här gången – tvärtom är det väldogt många andra som redan känner varandra. Men som vanligt faller allt på plats väldigt fort.

Jag har även bloggat en del på min nya reseblogg, som ju är ägnad just det här Mexiko-äventyret. Där finns lite bilder också.

En reaktion på ”Mexiko!

Kommentera

