Ingress

Ingress är ett ”virtual reality”-spel till mobilen, skapat av Google. Det går ut på att två lag övertar portaler runt om i världen. Varje portal är en fysisk plats, i regel ett offentligt konstverk (till exempel en staty). För att överta en neutral portal placerar man ”Resonators” runt dem. För att överta en fientlig portal måste man förstöra fiendens Resonators för att göra portalen neutral.

Historien i sig i spelet är ganska larvig: portalerna genererar så kallad Exotic Matter som antingen kan skada eller hjälpa mänskligheten. The Resistance (blåa laget) tror att materian är skadlig och försöker kontrollera oss. The Enlightened (gröna laget) tror att vi kan använda materian till att utvecklas.

Men det som gör spelet roligt är exakt samma sak som varför geocaching är kul: verkligheten. Du kan inte spela det i ditt hem – du måste ut och fysiskt besöka platserna, och du kommer att träffa andra spelare.

Jag trodde inte att lilla Playa del Carmen skulle ha mycket att bjuda på. Det är ju ett amerikanskt spel, inte kan det väl ha hunnit utanför USA:s gränser redan? Fel! Det finns massor av portaler i Playa!

Redan i dag, min första tripp ut för att prova på att ta över några portaler, träffade jag en medelålders kille som berättade att han fram till nyligen var Playa del Carmens ende spelare. Han lärde mig en hel del om hur spelet fungerar, och berättade att det nyligen har kommit tre nya blå spelare som håller till på andra sidan motorvägen, i västra delen av stan. Killen jag träffade och jag själv är hittills de enda gröna spelarna, förutom en och annan turist som passerar. Men det kommer bli en tripp till andra idan de närmsta dagarna för att kriga lite mot de blå 😀

Det finns mycket mer man kan göra, som att länka samman portaler, men riktigt så avancerad har jag inte blivit än. jag tvivlar på att jag kommer att bli lika biten av det här som av geocaching, men det börjar i alla fall bra. Vi får se vad som händer i framtiden.

Kommentera

