Jul 2013

Först och främst, GOD JUL 😀 När mamma, pappa och Caroline ringde på julafton satt jag stressad på kontoret, begravt i förmiddagsarbete. Förlåt Caroline för det korta samtalet, som avbröts av att jobbtelefonen ringde och min kollega Johanna ville veta namnen på alla barn som bodde på hotell Riu Tequila, men det gick inte att prata just då hur gärna jag än ville.

Det märks att det är högsäsong nu under jul och nyår. Folk har betalat närmare 100 000 för två veckors semester, och lever deras hotell då inte upp till de förväntningar de har på sitt femstjärniga hotell är det klart de blir besvikna. Kraven är skyhöga, och gästerna är inte lika förlåtande som för två veckor sedan.

När släkten hemma i Sverige öppnade julklappar en halv dag efter telefonsamtalet från Beijing hade mamma och pappa säkert redan lagt sig, och jag hade min eftermiddags-siesta. När det äntligen var dags för min julafton, då hade släkten redan slutat fira och hemma hos mamma och pappa var det redan morgon dagen därpå.

Jag bytte om på kontoret och stod ute i regnet med ett jättestort paket fyllt med två säckar kol, och försökte desperat få tag på en taxi. Ingen stannade. De var antingen upptagna eller så var chaufförerna på väg hem till sina familjer, som bodde åt andra hållet.

Men när jag äntligen kom fram hade vi en riktigt kul kväll på chefens tak. Det regnade en del, men vi kallade det för varm snö och firade vidare. Vi körde den traditionella paketleken – 40-50 pers, fyra tärningar – där jag vann myggsprej och choklad. Alla hade lagat lite mat vardera och vi hade ett stort julbord.

På väg hem runt midnatt var det igen taxibrist. Vi stötte på ett mexikanskt par i en parkerad bil och frågade lom de skulle åt samma håll som vi. Snart hade vi skjuts och träffat två riktigt trevliga människor på köpet. Vi gav dem kakor som tack för besväret.

Så julen 2013 kom och gick. Den var riktigt bra, men går såklart inte upp mot en traditionell jul i Singapore hos familjen. Kanske nästa år!

Kommentera

