Hur jag föreställer mig London

Linnea, en ex-kollega från Rhodos, gick nyligen ut på Facebook med att hon hade nya planer inför sommaren. Mer officiellt än så blir det inte. Det blir vi två nästa år, och det kommer att bli underbart! Linnea och Johan på äventyr! Lite som Kurt och Rachel när de flyttar till New York i Glee.

Kurt och Rachels lägenhet i New York, precis när de hittat den, innan de har flyttat in.

Kurt och Rachels lägenhet i New York, precis när de hittat den, innan de har flyttat in.

Jag drömde härom dagen. Det var kring jul nästa år, och Linnea och jag satt i vår lägenhet tillsammans med en tjej till som jag inte vet vem det var. Hon var svensk och bodde med oss. Tjejen grät hejdlöst för hon kunde inte fira jul hemma – hon hade inte råd med flygbiljetten. Linnea och jag tröstade. Linnea hade pojkvän i London och skulle fira med honom och hans familj, så hon var nöjd. Jag vet inte vad mina planer var, men det var inte att åka till Sverige och jag var görnöjd ändå. Kanske skulle jag jobba, eller fira med brittiska vänner, eller kanske hade jag också pojkvän. Det framgick inte i drömmen, poängen är att jag var nöjd med tillvaron.

Kurt och Rachels lägenhet efter att de har flyttat in och gjort den hemtrevlig.

Kurt och Rachels lägenhet efter att de har flyttat in och gjort den hemtrevlig.

Känslan jag hade när jag vaknade från den drömmen var riktigt skön! Det är verkligen så jag önskar att det känns om ett år. Jag önskar att jag har dilemmat om man ska resa hem eller inte över jul, att vi har en lägenhet vi trivs i och att vi rent av faktiskt bor kvar i London – det kan ju lika gärna skita sig.

För att dra ännu en en parallell till Glee föreställer jag mig även en liknande lägenhet som de har i New York: ett stort lagerlokalsliknande rum med skjutdörr – billigt och spartanskt, men så otroligt himla mysigt och hemtrevligt! Fast jag inser ju själv att det inte är realistiskt. Vi kommar antagligen att bo i en helt vanlig, betydligt mindre bohemisk lägenhet.

Jag drömmer även om en snöklädd storstad, inte en julgran på en solig strand. Jag har konsteraterat att det är just ordet ”storstad” som lockar mig. Göteborg känns för litet, Stockholm för nära. Och det är inte det ”traditionella” London jag suktar efter. Det är STORLONDON. Låt mig demonstrera…

När jag tänker på London är det INTE detta jag ser:

Utan det är detta:

Vissa dagar är jag redan där, och maj – eller snarare nästa jul, när jag har hunnit bo där ett tag – kan inte komma snabbt nog…

Vi avslutar med en bild på Kurt och Rachel i sin nya, helt tomma lägenhet:

Lägenhet 3

En reaktion på ”Hur jag föreställer mig London

Kommentera

