Detta ska mamma göra i Kina

Pappa brukar pricka in att ringa när jag sitter på kontoret och alla andra telefoner ringer samtidigt. I dag ringde han när jag satt hemma på mitt rum och åt, och de andra i lägenheten var inne i sina rum. Perfekt timing. Vårt första ordentliga samtal sedan de flyttade till Kina.

Jag fick höra från Caroline att mamma behöver komma ut och utsätta sig för lite utmaningar. Det ska vi väl kunna fixa! Min närmsta chef, som har varit hemma på semester i två veckor, kommer tillbaka i morgon så då ska jag flörta till mig en Sverigeresa för att fixa visum i januari, och i slutet av februari/början av mars kommer jag och håller mamma sälskap i ett par månader.

Jag har stora planer! Detta är vad jag tänker utsätta mamma för:

Backpacka: Mamma och jag ska köpa oss varsin ryggsäck, packa lite kläder och dra i väg. Vi ska vara borta i 5-7 dagar – mer känns för långt, men mindre blir för kort för att det ska bli backpacking på riktigt. Vi ska bo på hostels och resa billigt, kanske med tåg någonstans, gärna lite ut på landet. Vi får sätta oss ner och planera rutten tillsammans.

Afternoon tea på The Lounge: The Lounge är Beijings högsta skybar. Mellan 14:30 och 17:00 serveras afternoon tea. Yep. Mamma och pappa borde mejla mig sin adress så jag kan se hur nära eller långt bort olika sevärdheter är, men jag antar att det här är ett lättåtkomligt ställe…

Baileys på China Bar: Jag älskar skybarer, så vi måste lägga till en till! Något lägre belägen (64:e våningen jämfört med 80:e för The Lounge) passar China Bar bra till vår traditionella fredagsbaileys. Fast vi kanske får ta det en veckodag istället för att undvika trängsel.

Couchsurfing: När jag intervjuade en familj i Sverige en gång om Couchsurfing, resesättet där man bor gratis på någons soffa (eller i ett gästrum), berättade föräldrarna att det var barnen som hade börjat när de var ute och reste, mycket till föräldrarnas oro. Men efter att även ha bjudit hem en resnär som sökte boende i Kungsbacka i några dagar upptäckte föräldrarna hur fantastiskt det var – och sedan har de fortsatt ha dörrarna öppna för utländska främlingar utan att barnen varit inblandade.

Mamma ska utsättas för samma sak, fast från resenärens vinkel. Om det blir att vi couchsurfar under vår backpacking-tripp eller om vi gör en kortare weekendresa någonstans spelar ingen roll. Vi ska hur om helst bo på en främlings soffa åtminstone en natt. Jag gjorde en snabb sökning på Beijing och Couchsurfing verkar leva och existera i Kina också. Många yngre kinerser som välkomnar resenärer till sina hem. Även här får vi sätta oss ner tillsammans och gå igenom profiler tills vi hittar någon som verkar säker och trevlig.

Snabbtåg: Jag är inte så insatt i priser och var man kan åka, men jag vet att Kina har ett snabbtåg. DET vill jag testa! Om det inte är för dyrt föreslår jag att mamma och jag – kanske pappa också, om han inte jobbar för mycket – tar en tripp till närmsta grannstorstad.

Tokyo: Pappa och jag har sedan länge bestämt att vi ska ta en tur till Tokyo. Det ser jag fram emot! Det lär bli mer av en familjetripp, och det ska det såklart också vara plats till.

Långpromenad på muren: Jag hoppas att mamma ska ta kinesiskt körkort redan innan jag kommer. På så vis får vi mer frihet och möjlighet att göra dagsturer till platser utanför stan. Det jag främst vill göra är att inte bara besöka kinesiska muren, utan ta en längre promenad på den. Den idén tror jag mamma är med på!

Parkchill: En bok, lite picknickmat och en öppen park.

Beijing World Park: Sist på listan har vi något som påminner om Det Lilla Lilla Landet i Sverige. En temapark med miniatyrbyggander från runt om i världen. Jag har läst recensioner och det verkar som att parken är lite sliten – men den verkar ändå cool och när vi ändå bor i stan, varför inte? Jag tror att Årets Bild 2014 kan komma att tas här…

Där har vi mina planer. Dessutom hoppas jag att mamma hinner upptäcka en del i trakterna som hon kan visa mig, samt att det även blir tid till dagar att bara sitta hemma på balkongen och göra absolut ingenting. Jag längtar efter lite semesterkänsla.

Så vad säger du, mamma?

3 reaktioner på ”Detta ska mamma göra i Kina

  1. Jag vill också med…!
    Bengt och jag har besökt The lounge skybar för två och ett halvt år sedan. 4 tunnelbanestationer 20 min från oss. Herrtoan är värd ett besök, man kan stå och kissa med hela Beijing som utsikt. I varje fall om vädret och luftföroreningarna tillåter det.
    Om du faktiskt tar läser dina e-mail så hittar du vår adress 🙂
    Kram pappa

Kommentera

