Stockholm

Oj, insåg först i dag att jag inte bloggat här en enda gång år 2014 :O Så kan vi ju inte ha det!

Förra veckan var jag i Stockholm. Syftet var att söka visum till Kina – det är fixat nu, vilket är en stor lättnad – men det blev så mycket mer än det. För första gången någonsin spenderade jag en längre tid i stan. Oftast är vi ju hela familjen i Södertälje, eller i Stockholm bara några dagar, men det här var något annat.

Och det var riktigt kul! Jag träffade inte bara Jessica och Alex var för sig, utan den här gången samlades vi alla tre samtidigt, vilket är ovanligt. Dessutom träffade vi Jonna och Arvid, även de från Molkomtiden. Vi drack vin och pratade journalistik i Jonnas och Arvids lägenhet. Arvid har gått över i reklambranchen och designar butikstryck för bland annat Telia (tror jag det var, kan ha varit ett annat telefonbolag). Jonna har skrivit för Aftonbladets Nöjesbladet men har nu gått över till Klick. Hon intervjuade senast David Hasselhoff och är nog den av oss i gänget som tagit det största klivet i branchen.

Jonna och Arvid är det perfekta paret, och vi som skämade om att de inte skulle hålla till julen (2009)! Nu förväntar vi oss barn snart…

Lika imponerad är jag över Jessica och Alex. Jessica är snart klar med sin mångåriga fotoutbildning. Hennes bilder är alldeles fantastiska! Hon har haft praktik på Göteborgs-Posten och är just nu på en andra praktikplats i Stockholm. Alex frilansar som fotograf, vilket är otroligt krävande eftersom antalet jobb går upp och ner varje månad. Han bor också i Stockholm, tillsammans med sin flickvän.

Sedan träffade jag släkten såklart. Kajsa var som vanligt min ambassadkompis. Lisa kom inflygandes från Göteborg på fredagen. Hon ska flytta till Stockholm snart, så nu samlas alla visst där.

Till och med Caroline kom upp från Linköping. Tillsammans hade vi tacokväll hos Helena. Margareta och Sandji var också med. Vi körde lekar, spelade spel, garvade lika mycket som man alltid gör hos Helena och rullade runt på golvet av skratt.

Varje natt bodde jag i en ny lägenhet, utom hos Helena där jag hamnade ett par nätter. Jag tror att jag har åkt varje tunnelbanelinje i Stockholm åt båda håll fler gånger den här veckan än jag någonsin åkt tunnelbana förr. Häftigast var Jessicas lägenhet mitt i gamla stan, där hon bor på översta våningen tillsammans med en fotografkompis. De hyr den av en cool kvinna som har inrett stället i hippiestuk. Mitt i vardagsrummet hänger en hängmatta, som blev min säng.

Jessica och jag fick en del bra samtal om livet och framtiden och kärlek och minnen.

Kajsa bor ju ute på landet. Jag spenderade första natten i hennes och Jeppes underbara lilla röda stuga. Jag skickade en bild på den snöklädda stugan på svenska landsbyggden till Joselo, mexikanen jag skrivit om någon gång, och han kunde knappt tro det. En helt annan värld än Playa del Carmen och Mexico City som är hans hemtrakter.

Jag insåg på nytt hur vackert Sverige egentligen är.

Alex bor i en lägenhet med flickvännen Tess. Ett elegant ställe, och jag såg fram emot att äntligen få träffa Tess. Sedan Molkom har vi alltid gått förbi varandra, så hon är som ett spöke som jag alltid hör om men aldrig får se. När Alex och jag kom hem hade hon lagt sig, och när jag vaknade hade hon åkt till jobbet. Vi missade varandra, igen.

Caroline och jag spenderade en dag på stan. Även vi fick en del djupa samtal, vilket var ett bra tag sedan. Hon verkar trivas i Linköping och någon gång vill jag bo en natt hos henne också.

Det är lustigt hur många platser i Stockholm man känner igen, men som jag aldrig kunnat koppla samman. man går ett kvarter bort och utbrister ”nejmen, det är ju här!” och hade ingen aning om att Kungsträdgården och Plattan åg så nära varandra, eller var Åhlens City ligger i förhållande till centralen, eller var Drottninggatan egentligen är…

Men nu är jag alltså tillbaka i min egen lägenhet. Här är allt sig likt. Veckans höjdpunkt var att strömmen gick i flera dagar på hela kontoret, så vi satt med sex laptops på en restaurang och körde mobilt Guide Online-center.

Jag har varit rejält förkyld i några dagar men är på bättringsvägen. Matilda från Lanzarote/Alanya är här på semester så henne ska jag träffa över en lunch i dag.

I dag börjar ju Melodifestivalen. Yohio är med i första deltävlingen och jag har en intervju med hans kläddesigner, Katarina de Bourg, som kommer upp på måndag. En annan av mina intervjuer ska vara med i en Office Depot-katalog i USA.

En reaktion på ”Stockholm

Kommentera

