Twitter-tillägg till mina social medier

Jag gjorde nyligen en storrensning på mitt Twitter-konto, som jag itne använt sedan 2009. Bort med alla ”tråkiga” personer jag följde, in med en massa nya, uppdaterad profilbild och en nya Twitter-app installerad i mobilen och på Ipaden.

Resultatet: Jag har twittrat mera de senaste dagarna än någonsin tidigare!

Eftersom mamma läser den här bloggen känner jag mig tvungen att förklara. Twitter är alltså lite som Facebook, fast med en bekränsning på hut långa inlägg får vara: max 140 tecken. Det är väldigt kort. Det här inlägget är redan nu uppe i 560 tecken.

563, 568, 573…

Så varför ännu ett socialt nätverk på nätet? Twitter har en del annat att erbjdua i förhållande till Facebook. Jag tror jag har gjort ett liknande inlägg tidigare, men här kommer en ny summering av alla sociala nätverk du kan hitta mig på, och vad syftet är med respektive.

Facebook

  • Vad det är: Det vet du redan.
  • Målgrupp: Släkt och vänner. Endast folk jag faktiskt mött personligen.
  • Typ av inlägg: Personliga, kräver ofta att man känner mig för att de ska vara intresanta att läsa.

Instagram

  • Vad det är: Som Facebook fast för bilder.
  • Målgrupp: Blandat. Jag följer både folk jag känner, främlingar och kändisar. Och både vänner och främlingar följer mig.
  • Typ av inlägg: Personliga bilder som kanske mest är intressanta för de som känner mig, men även en del finare bilder som kan vara intressanta för andra.

Twitter

  • Vad det är: Microblogg (max 140 tecken).
  • Målgrupp: Blandat, främst folk med gemensamma intressen snarare än vänner och familj. Följer en del kändisar.
  • Typ av inlägg: Blandade tankar om vad jag gör just nu, fast med en mer allmännyttig/allmänt relevant vinkel än på det mer personliga Facebook. Åsikter och länkar till artiklar och dylikt som jag tycker är intressanta. ”Self promotion” i form av länkar till mina egna intervjuer och andra projekt.

Pinterest

  • Vad det är: Gigantisk digital anslagstavla där man kan lägga upp bilder man tycker är intressanta. Används mycket inom fotografering, heminedning, bröllopsplanering, matlagning, etc. för att samla inspiration.
  • Målgrupp: Alla med liknande intressen. Tyvärr är jag inte lika aktiv här längre.
  • Typ av inlägg: Vackra/roliga/intressanta bilder som andra har lagt upp.

500px

  • Vad det är: Nätverk för mer seriösa hobbyfotografer.
  • Målgrupp: Alla intresserade av foto.
  • Typ av inlägg: Mina egna bästa bilder.

Tumblr

  • Vad det är: Socialt bloggnätverk där man mer återbloggar andras inlägg snarare än producerar egna. Känt för att ha en udda humor.
  • Målgrupp: Alla. Följer bland annat USA:s regering, tidningen Entertainment Weekly, diverse Toutube-kändisar och folk som i allmänhet lägger upp roliga eller intressanta saker.
  • Typ av inlägg: Väldigt blandat.

Tycker du att jag bloggar för sällan här? Klicka länkarna ovan för att följa mig 😀

2 reaktioner på ”Twitter-tillägg till mina social medier

Kommentera

