Mexico City

MC smallerJag är nyligen hemkommen från två nätter i Mexico City. Verkligen en positiv överraskning! Inte den smutsiga kåkstad jag så fördomsfullt förväntade mig, utan en modern och historisk blandning av Singapore och Paris. Det tycker jag är en väldigt slående liknelse. En blandning av Singapore och Paris.

Även i de fattigare delarna – evt. med undantag av de allra fattigaste, kriminella områdena som trots allt finns, även om man som turist aldrig kommer dit – varvas smutsiga lägenhetkomplex med nya, fina kontorsbyggnader. Till skillnad från till exempel Bangkok som ser smutsigt ut i stort sett överallt, vilket var vad jag förväntade mig även här.

DSC_8253Vi bodde väldigt centralt, mitt på huvudgatan, omgedda av ett gigantiskt shoppingcenter och höga kontorsbyggnader i glas. Inte långt därifrån fanns Joselos – ja, jag var i stan med mexikanen jag träffat i Playa – gamla kvarter. Han bodde där i fem år, i en lägenhet i ett bohemiskt Paris-liknande område med parker, kaféer på trottoarerna och arkitektur tagen från just gamla Europa. Vi åkte turistbuss genom stora delar av stan och fick då bland annat lära oss om just den här stadsdelen.

DSC_8168Turistbussen var en höjdpunkt i sig. Taklös i perfekt väder. Tänk dig en svensk sommar, när det är behagligt svalt i skuggan och varmt och skönt i solen utan att bli allt för svettigt.

Vi passerade otroligt mycket konst, kända historiska byggnader, den olympiska stadion från 1962 (eller däromkring), besökte katedralen och var uppe i stans näst högsta torn. Vi hade rejält ont i fötterna på kvällen.

DSC_8093Det blev även lite shopping – riktigt många stora köpcenter – och på kvällen gick vi på VIP-bio. Soffor med servitörer som kommer när man trycker på en knapp, till ett pris som är lägre än en vanlig biobiljett i Sverige. Jag har aldrig förr ätit popcorn och druckit Amaretto på en bio förr.

Vi avslutade med en middag tillsammans med Joselos gamla kompis. Det råkade ju – och jag lovar att det inte var planerat alls, det bara blev så – vara alla hjärtans dag just denna dag.

Mexico City placerar sig helt klart i topp bland mina favoritstorstäder. Här kommer fler bilder från minisemestern:

Detta bildspel kräver JavaScript.

En reaktion på ”Mexico City

Kommentera

