Känslan av att uppleva något häftigt ingen annan förstår

Ibland när man har läst sista sidan i en riktigt bra bok sitter man där och har precis upplevt något känslosamt och omtöcknande, och upptäcker att omgivningen fortsätter med sina vardagssysslor som om ingenting har hänt. FATTAR DE INTE VAD JAG PRECIS VARIT MED OM?

Det är klart att de inte gör. De har inte förståelse för den relation du fått med karaktärerna. De har inte läst boken. De ser den inte som du ser den. Det är din upplevelse och bara din, och du kan inte tvinga någon annan att ha samma häftiga känsla. Tyvärr. De vet inte vad de går miste om, och det är en tom känsla man får när man tvingas återvända från fantasin till verkligheten.

The-Walking-Dead-Season-2-630x232

I dag spelade jag första avsnittet av andra säsongen av The Walking Dead. Alltså ett episodbaserat dataspel, inte TV-serien med samma namn, även om de båda utspelar sig i samma värld fast med helt olika karaktärer och storylines.

När eftertexterna började rulla och det spelades stämningsfull musik satt jag bara tyst. Jag var ensam i lägenheten, men det var väl lika bra det, för även om jag skulle haft någon här skulle de inte förstå. Jag kan inte förklara vad jag precis upplevt, andra måste uppleva det själva.

Ingen skulle förstå när jag förklarar att huvudpersonen Clementine, en liten flicka på runt 10 år som är ensam i en zombieinfekterad värld, träffar en ensam hund vid ett övergivet tältläger. Hon hittar bilder på ägarna, somt roligtvis sedan länge är döda. Clementine är utsvulten men hittar lite mat. Hunden, Sam, gnyr ynkligt bredvid henne. Det räcker inte till er båda, och i spelet tvingas du välja: delar du med dig eller inte?

Jag valde att dela med mig. Men hunden blir glupsk och jag drar undan burken – ”ät inte upp allt, Sam!” Sam blir arg och går plötsligt till attack, hugger tänderna djupt i Clementines arm. Hunden jag fäst mig vid tar en vändning. Jag tvingas knuffa undan honom hårt och han faller på en vass gren som skadar honom allvarligt.

Nästa beslut är om jag avlivar honom eller springer därifrån.

Jag är 10 år. Jag ska inte behöva utsättas för sånthär. Men det är en grym värld i The Walking Dead.

game-of-thrones-season-4Ett annat exempel är TV-serien Game of Thrones. I mitt tycke en av världens absolut bästa TV-serier någonsin! Den har ett historieberättande djup som andra serier saknar och jag älskar att den, trots sin blodiga natur, handlar om intriger och att dolka varandra i ryggen på ett moget sätt snarare än krig, vilket de flesta andra serier som utspelar sig i en liknande fantasiartat medeltidsvärld tenderar att göra. Och att det finns så otroligt många sidospår, så många som kämpar om tronen, men utan att man förlorar relationen till de olika karaktärerna.

Det här försökte jag förklara för mamma och pappa. De förstod såklart inte, för de har ännu inte sett när Khaleesi lurar till sig en arme, hur hon trotsar männen och blir en av TV-världens starkaste kvinnliga karaktärer någonsin. Eller hur Stark-familjen utsetts för otroliga orättvisor och hur det känslomässiga i sambandet blir ännu starkare när de, väldigt otraditionellt för en serie, inte får någon upprättelse, snarare tvärt om. Det är sådana saker som gör att jag som tittare dras med och blir känslomässigt involverad.

Pappa har nu sett första avsnittet. Han var inte imponerad. Då vill jag bara säga ”åh, vänta till säsong tre!” Men vad hjälper det? Det är långt till säsong tre. Och man kan inte fuska. Det krävs en lång sträcka för att man ska få ett kärleksfullt förhållande till karaktärerna för att seriens allra starkaste scener ska få någon mening. Utan relationen, inga känslor.

Att sträckan dit sedan i sig är något av TV-historiens mest välproducerade och snyggt gjorda spelar tyvärr ingen roll om man inte gillar den typen av serier till att börja med.

Kommentera

