Toronto och Peking

Nu sitter jag äntligen i mammas och pappas lägenhet i Beijing. Eller Peking. Eller vad tusan det nu heter.

Det är kallt. Runt nollan. Och smutsigt i luften, men just i dag är det riktigt klar sikt över stan från balkongen. Hela grejen är häftig, att de är här och jag är här och vi bor i Kina.

Jag sa hej då till alla kollegor för några dagar sedan och flög via Toronto. Där hade jag 13 timmar, så jag checkade in på ett billigt hostel och spenderade några timmar i stan. Besökte CN Tower och gick ut på glasgolvet.

Toronto

I Peking mötte mamma mig på flygplatsen. Vi har varit på en promenad i närområdet, fixat mitt vistelsetillstånd hos polisen, varit ute och ätit två gånger, handlat mat på kinesiska och pratat om våra planer för de kommande två månaderna. Jag vet inte riktigt hur vi ska hinna med allt!

En sak är jag dock säker på: jag vill ta det lugnt. Det är klart jag vill uppleva saker, se resten av stan, muren och andra delar av landet. Men först och främst är jag ledig. Jag tänker inte göra saker för att jag måste. Tidigare har jag haft två veckor på mig att lära mig allt om en ny destination, hitta alla sevärdheter och haft 10-12 timmars arbetsdagar varje dag där *alla* sevärdheter ska hinnas med, priser ska noteras, lokaltransporten ska undersökas, osv. Inte på den här destinationen, och det är otroligt skönt!

Fast i mataffären kunde jag inte låta bli att kolla var blöjorna och barnmaten fanns. Det är det första man måste göra.

Det kommer hur som helst att bli två härliga månader!

Kommentera

