Obama förstår internet

Jag följer en hel del personer på Youtube. Folk som har skapat sitt eget namn genom att lägga ut videoklipp på sig själva. Basen i det de gör är ganska enkel. Det är inga dyra produktioner, inga manus, utan helt enkelt vanliga människor som i en dagboksliknande form berättar om sina liv, sina åsikter och sina upplevelser.

Obama i mitten. Precis bredvid honom står Tyler Oakley och Youtube-kändisen Hanna Hart.

Obama i mitten. Precis framför honom står Tyler Oakley och Youtube-kändisen Hanna Hart.

Det de har gemensamt är att de är färgstarka personligheter, att folk kan relatera till dem och att de gör sig bra på kamera, vilket är långt ifrån vad alla gör. Det kanske inte är uppenbart till en början, men dessa människor har absolut en unik talang och förmåga som få kan skryta med.

Bloggar handlar om samma förmåga fast i skrift. Inte att kunna skriva bra, vilket är vad äldre generationer värdesätter, utan att kunna skriva engagerande och stå ut ur mängden.

För mig handlar dessa Youtube-personligheter främst om snabb underhållning. Istället för att se ett halvtimmesprogram på TV kan jag titta på några Youtubeklipp innan jag går och lägger mig. Men en video jag precis såg fick mig att inse hur kraftfulla dessa medier faktiskt är. Grunden må vara underhållning, men på sikt sprider personerna sina åsikter och värderingar, och når ut till miljontals människor. Få TV-kändisar kan skryta med samma världsomspännande publikvidd.

Tyler Oakley fick träffa One Direction - och blev hyllad för att han intervjuade dem som ett sant fan, inte som en klyschig journalist.

Tyler Oakley fick träffa One Direction – och blev hyllad för att han intervjuade dem som ett sant fan, inte som en klyschig journalist.

Klippet i fråga är från Tyler Oakley, en homosexuell amerikan som har fyra miljoner följare på Youtube och två miljoner på Twitter. Han har en otroligt skön och lättsam personlighet, vilket jag tror är grunden till att hans egenskapade kändisskap har blivit så framgångsrikt. Och i alla hans vardagliga men underhållande klipp lyser hans åsikter såklart igenom. Han påverkar alla oss som tittar.

Internet är inte något man kan jobba med, enligt äldre generationer. Det är något flummigt och inte en karriär. Men genom sin Youtubekanal har Tyler Oakley blivit kontaktad av företag och personer som vill jobba med honom. Han har en kolumn på en skvallertidning, ett eget nätprogram på samma tidning där han pratar om popkultur, får hela tiden resa till olika platser och göra olika saker, allt tack vare sin närvaro på nätet.

Han har intervjuat skådespelarna i Glee och förra året träffade han One Direction. Det sistnämnda var stort eftersom han inte representerar en tidning utan kom som, ja, en privatperson. Han blev hyllad av 1D-fans för att han inte var en torr journalist utan ett faktiskt fan. Se bara på den här videon, som summerar vilket stort fan han är och hur han fick träffa och intervjua sina idoler.

På sin födelsedag i år startade Tyler en insamling för något som kallas Trevor Project. På bara några veckor hade hans Youtubeskara samlat in 250 000 dollar. Allt på grund av en person som lägger ut klipp på sig själv på nätet.

Klippet som fick mig att inse hur mäktigt kändisskap på internet faktiskt är handlar om hur Tyler nyligen blev inbjuden till Vita huset och satt tillsammans med Barack Obama för att diskutera frågor och saker som är viktiga för honom och dagens generation. Spana in det här.

Obama förstår internet bättre än de flesta i hans generation.

Och Tyler är långt ifrån ensam. Det var bara han och en annan Youtubekändis, Hanna Hart, som var bjudna till Vita huset. Men det finns massor med andra exempel på unga människor som gjort sig själva mäktiga på Youtube, som når ut till miljontals människor och som skapat en karriär av internet:

  • Troye Sivan – Känd för att ha en otroligt gullig personlighet. Har även spelat huvudperson i en film med John Cleese.
  • Tanya Burr – Lägger ut skönhetstips och har skapat en egen produktserie.
  • Tvillingarna Jack och Finn Harris – Har fått resa genom Indien för att samla pengar till välgörenhet, och till Afrika för att skapa uppmärksamhet åt organisationen Teenage Cancer Trust.
  • Grace Helbig – Komiker som har fått sitt eget TV-program – som trots högre lön säkert når ut till färre personer än hennes Youtubekanal.
  • O2L – En grupp killar som har en Youtube-kanal tillsammans och nu ska på USA-turne. Egentligen inte kända för annat än just Youtube, och ändå lyckas de sälja ut en hel turne! Deras fans betalar för att få träffa dem.

Min poäng är: Dagens generation ser upp till en helt ny kategori av kändisar. Helt vanliga personer som når ut till miljontals människor.

Till och med Obama har fattat hur stort och viktigt det är.

Den här bilden från skvallertidningen Sugarscape summerar reaktionen från Tyler Oakleys fans ganska bra (Sugarscape har skrivit på bilden, inte jag 😛 ):

Tyler Obama

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s