Detta händer i Kina

DSC_8739Snart har jag varit i Kina i två veckor. Pappa jobbar och mamma och jag får dagarna att gå med diverse utflykter. Vi har besökt parker och shoppingcenter, den olympiska stadion från 2008 (där Tom Daley och resten av det Brittiska dykareliten för övrigt befinner sig just nu och tränar inför 2016, såg jag på Instagram i morse), toppen av Beijings högsta byggnad, Ikea, Kinesiska muren, med mera.

Kina känns på många sätt mer exotiskt än andra platser jag bott på. Främst för att det känns mer slutet på något vis. Det är ingen turistort som jag är van vid, och även om det såklart är många turister som besöker staden så försvinner de ju i mängden. Det är inte en plats där var och varannan människa är en blek skandinav eller amerikan.

DSC_8751Dålig engelska

Pappa frågade härom dagen om kineser inte är sämre på engelska än folk på andra ställen jag varit på, och jag har tänkt en del över det där. Det tror jag faktiskt inte att de är generellt.

Mexikaner och Thailändare kan ingen engelska alls. I storstäder som Cancun, Antalya eller till och med Phuket stad (turisterna bor i Kata eller Karon – Phuket stad är betydligt mer lokalt och turistfritt) finns det ingen som kan någon engelska alls. Skillnaden som gör Beijing till en svårare plats att bo på är just att jag är van att bo på de mest turistiga destinationerna där *alla* arbetar med turism. Skulle man besöka en sådan plats i Kina skulle de kunna lika bra (eller snarare dålig men ändå existerande) engelska som Thailändare i Kata.

DSC_8771Framtida utflykter

I dag har mamma och jag suttit och googlat Shanghai. Vi har nu bokat hostel mitt i stan från måndag till onsdag, och ska snart boka snabbtåg från Beijing. En resa på sex timmar enkel väg.

Den 2 till 6 eller 7 april ska vi hela familjen till Tokyo och Hiroshima. Senare i april kommer farmor på besök och i maj ska mamma och jag ut och backpacka. Vi ska flyga till Xi’an mitt i landet och därifrån antagligen fortsätta söderut med tåg i en vecka eller två.

Att det blir i maj och inte nu i mars beror dels på vädret, dels på att jag gärna har med pappa till Xi’an. Jag vet att han vill dit och planen är att han flyger med oss dit för att sedan flyga hem när vi fortsätter söderut.

DSC_8842Arbete

Jag har även sökt en del jobb den senaste veckan. Planen är fortfarande London i slutet av maj, men tjejen jag skulle åka med fick inte ekonomin att gå ihop så om vi ska åka tillsammans blir det först i slutet av augusti. Det svåra beslut jag måste ta är om jag väntar eller inte.

Jag har därför sökt en del jobb i Sverige också. Blir det inte London hoppas jag på lokaltidning eller turistbyrån i Kungsbacka. Helena vill samtidigt att jag ska komma och bo hos henne i Stockholm och har hjälpt mig med kontakter där.

Det finns för många val, jag vill bara att något ska falla på plats så det blir enklare att välja. Just nu känns alla tre alternativ oklara och inget är självklart. Ska man få jobb i London måste man vara där och ha adress och bankkonto, och att tacka nej till jobb i Sverige för att åka till London på vinst och förlust är ju en risk i sig. Dessutom känns det plötsligt läskigt att göra det själv nu när jag varit inställd på att vi ska vara två.

Kommentera

