Guidelivet del 3: Fördelarna

Efter inlägget om en del av de hemskheter man upplever som guide är det dags för alla fördelarna, och anledningarna till att jag jobbat kvar så länge.

Vännerna

Vi reser tillsammans, bor tillsammans och jobbar tillsammans.  Vi delar en för de flesta av oss helt ny upplevelse med varandra. Vi sitter alla i samma båt och då kommer man nära varandra. Man blir riktigt tighta, och jag har träffat vänner för livet.

Platserna

I vilket annat jobb får man bo utomlands och dessutom byta land var sjätte månad? Jag har fått uppleva så otroligt många häftiga platser. Dels städerna jag bott i, dels de utflyktsmål vi sålt. Från världsarv till ballongflygning till coola landskap.

Och man hinner upptäcka dem på ett helt annat sätt än om man bara är på två veckors semester.

Kulturerna

En av de största saker jag lärt mig är hur olika vi tänker runt om i världen i olika kulturer, men hur lika vi ändå är i grund och botten. Vi är alla människor. Vi värdesätter alla de samma grundsakerna. Det har nog varit den absolut nyttigaste fördelen.

Språken

Jag må vara en språkmänniska framför matematik, men jag saknar intresset och framför allt orken att lär mig två nya språk om året. Jag har därför inte ens försökt. Men ändå kommer man ju i närkontakt med dem, lär sig enstaka ord och lär sig att göra sig förstodd. Särskilt spanska har jag fått en rejäl dos av eftersom jag arbetat i två spansktalande länder, men även turkiska, grekiska och thailändska.

Tyvärr glömmer man rätt fort så snart man slutar använda det.

Maten

Åh, maten! Grekisk stifado! Det thailändska lunchstället mitt emot kontoret. Till och med gratispizzan varje torsdag och de rejäla rabatterna på Two Chefs i Kata och Karon. Mums!

Livsstilen

Sist men inte minst har vi livsstilen. Det är något speciellt i sättet att leva på. Som i en bubbla långt från nära och kära hemma i Sverige, men ändå bara en flygresa bort i praktiken. Att packa ur och genast känns sig som hemma. Lyxversionen av backpacking, kan man säga.

Kommentera

