Filmtips: The Secret Life of Walter Mitty

poster-1När jag såg en reklamaffisch för den här filmen var det två saker jag reagerade på: titeln är oerhört tråkig och säger egentligen inget alls om filmen, och Ben Stiller spelar huvudrollen vilket antagligen betyder att det är en hyfsat kass komedi (aldrig varit ett fan av hans filmer).

FEL!

Jag såg trots allt Walter Mitty på bio i vintras, och efteråt var jag tvungen att sitta kvar en stund under eftertexterna. Jag blev så tagen av den. Den har ett sorts vemod över sig genom hela filmen samtidigt som budskapet är starkt och positivt och det finns ljusa stunder av subtil humor så man skrattar till. Helt egenom en stark film med finkorniga drag som gör den briljant.

Härom dagen såg jag den igen, och blev nästan lika tagen andra gången. Den här filmen inspirerar mig verkligen!

Walter Mitty lever ett tråkigt, vardagligt liv på tidningen Life, där han ansvarar för att framkalla bilder. Han tenderar att dagdrömma och har egentligen inte gjort något nämnvärt sedan hans pappa dog då Walter bara var 17 år gammal.

Walter-Mitty-3

Filmen är i ärlighetens namn något trögstartad, men så fort själva handlingen tar fart blir filmen plötsligt väldigt intressant. Proffsfotografen Sean har skickat sina bilder till månadens tidning, men Walter hittar inte den viktigaste bilden av dem alla, den som ska vara omslagsbilden. För att undgå att få sparken beger han sig ut på ett riktigt äventyr för att spåra Sean, som i sitt yrke såklart reser till alla möjliga häftiga platser i världen.

Filmens storhet ligger i budskapet och hur det kommer fram. Det är en riktigt feelgood-film.

Som en sidonotering fastnade jag även för det visuella. Förutom de fantastiska vyerna över Grönland och Island har filmen starka färger utan att de blir för överdrivna. Den som känner till mina bilder vet att jag gillar skarpa och färgglada kontraster. Det har den här filmen, fast på en snyggt subtil nivå.

”Stop dreaming, start living.”

Kommentera

