The Fooo

The Fooo

Jag var snabb att döma ut svenska pojkgruppen The Fooo när de ”slog igenom” som förband för Justin Bieber i Stockholm för något år sedan. De la ut ett klipp på en egen låt som de dansade till på Youtube och Biebers management snappade upp dem inför konserten. Fast redan då lyssnade jag på dem i smyg och har sett Don’t Step On My Kangaroos nästan lika många gånger som vilken fjortistjej som helst. Nästan.

När singeln Build A Girl kom ut fick bandet lite mer fart och hördes på svensk radio. Det var deras första låt som var ”radiovänlig” och nådde ut till fler än bara fjortisarna. Fast var det ändå inte just fjortisar som krävde att få höra dem på radion? Jag dömde fortfarande ut dem. ”För unga” (då 14 respektive 15 år gamla), ”de kommer aldrig få någon nämnvärd publik utöver småtjejer” och ”låten är snart bortglömd”.

Återigen tittade jag på videon om och om igen och älskade den. Lyssnade på låten en hel del på Spotify också.

Sedan började de lägga ut fler och fler låtar från kommande debutalbumet på Youtube, och flera av dessa är verkliga guldkorn. Så bra! Men min kritik fortsatte: ”låtarna är för bra för målgruppen!”

Jag menar, lyssna på texten till Ex-Factor. Klockren! Men bara en vuxen skulle förstå den och det är uppenbart att The Fooo har ett starkt team bakom sig som skriver låtarna. Tidigare nämnda Don’t Step On My Kangaroos är ingen fånig text om kängurur. ”Kangaroos” är ett skomärke. Plötsligt blir texten ganska fyndig.

För att inte tala om otroligt snuskiga The Link Up där de sjunger om hur deras fans ska skicka nakenbilder till dem. Alltså va?

”Men de fjortisar som faktiskt lyssnar på låtarna, de förstår ju inte innebörden!” löd min kritik. ”Fattar de ens själva vad de sjunger?”

Jag tyckte att det var synd att kasta bort så mycket bra material på en så pass ung grupp som resten av Sverige, förutom just fjortisarna, inte uppskattar.

The Fooo 2The Fooo uppträdde som mellanakt i finalen av Idol förra året, vilket såklart är en otroligt stor grej. ”Sången suger, de kan verkligen inte sjunga live,” sa jag då. Samtidigt kom de ut med fler låtar på Youtube och jag var lika exalterad varje gång (de sjunger riktigt bra i studion). Jag fortsatte hat-älska dem.

De gjorde ett hyllat framträdande på Grammisgalan för ett tag sedan, där de även vann pris som årets innovatörer trots att debutalbumet inte ens hade släppts. Och det var först då jag började inse att The Fooo kanske fungerar. De kanske har satsat helt rätt! Fyra pojkar som ser bra ut och kan dansa, vilket lockar varenda tonårig tjej i landet. Skit samma att de inte kan sjunga och att ingen i den åldern fattar texterna, eller att de på grund av den låga åldern tappar den äldre publiken. De säljer ändå.

Nu har debutalbumet Off The Grid släppts och Aftonbladets recensent beskrev det såhär: ”Det här är en skiva för fansen. För landets ”foooers” som följer pojkbandets minsta steg, skriver fan fiction-noveller och outtröttligt uppdaterar på sociala medier.”

Han fortsatte: ”Det är popmusik som är så lekfull och nyfiken som det endast går att vara när hela livet ligger framför en.”

Han gav dem 4 av 5 i betyg.

Just nu är The Fooo mitt uppe i en miniturne i Sverige med stopp i fem städer. Självklart svämmar publiken över på samtliga ställen. De gör musik för sina fans och fansen svarar. Det nyskapande med dem, som de också vann sin grammis för, är det unika sättet att använda sociala medier på för att skapa en gemensakp och nå ut till fansen. Jag följer samtliga bandmedlemmar på Instagram. Som fan känner man sig som en i gruppen, inte någon som beundrar på avstånd.

Jag står fast i min ursprungliga kritik: The Fooo är för unga för sitt eget bästa och låtarna är för bra för dem. Men å andra sidan är de talangfulla som attan och hade dessa låtar gått till en mer mogen artist hade de inte alls nått ut till en lika stor publik. En bredare publik vad gäller kön och ålder kanske, men inte en större.

Min absoluta favoritlåt från albumet? Lose Our Lungs!

The Fooo 3

Kommentera

