London: The Plan

Jag vet inte var den här idén om London kom ifrån. Men efter många om och men, mycket planer och ändrade planer och planer som ändrats tillbaka till ursprungsplanen har jag nu… en plan 😀 Hela grejen skrämmer livet ur mig. Vi skulle ju vara två, nu är jag själv. Jag försöker se det som att om det skiter sig är det inte hela världen. Då blir det en häftig månad i London. Jag kan alltid komma tillbaka till Kungsbacka, jag blir inte hemlös. Men då och då dyker samma tanke upp: vad som händer de där första veckorna i London kan komma att definiera resten av mitt liv.

Den övergripande planen

  1. Från Kina till Sverige senast 23 maj – jag vill hinna vara lite i Kungsbacka och andas ut och träffa kompisar innan jag åker vidare. (UPPDATERING: Kom till Sverige 20 maj).
  2. London senast 31 maj, troligtvis några dagar tidigare – jag vill dit innan juni för att det inte ska vara helt omöjligt att hitta ett jobb. Biljetten bokar jag sista minuten.
  3. Hostel i London första veckan medan jag löser det praktiska, skaffar bankkonto och hittar en lägenhet.
  4. Hitta et jobb.

Planen i London

Så vad händer när jag väl ankommer till London? Har jag överhuvudtaget en idé om hur jag ska gå till väga? Hur ska jag träffa folk, var hittar man en lägenhet när man inte har några kontakter, och hur ska jag lyckas få ett jobb? Ja då, jag har en plan för det också 🙂

Boende

Den första veckan bor jag på hostel. Jag bokar nog för tre dagar till att börja med, och förlänger vid behov. Jag har läst på en hel del om att flytta till London från utlandet och ett av de mest frekventa råden är att man måste se lägenheten och träffa hyresvärden först, *inte* hyra något hemifrån innan man flyttar. Det finns en hemsida som heter Gumtree. Lite som blocket, och de har en särskild del för bostäder. Köpa, hyra eller dela. Det är att dela jag är ute efter: billigare och man lär känna någon, vilket är viktigt. Folk som söker en inneboende att dela hyran med lägger upp annonser där, och till skillnad från i Sverige är det stor rotation på bostäderna i London. Från vad jag har hört är det inte så svårt att hitta något.

Arbete

För att som svensk få jobb i England krävs två saker: en adress i landet och ett bankkonto. Det sistnämnda ska vara relativt enkelt att skaffa. En ofta förekommande rekommendation är att fysiskt besöka potentiella arbetsplatser – butiker, kaféer, barer – och lämna sitt cv. Det räcker inte att mejla, man måste vara aktiv. Jag är inte insatt i olika jobbsökartjänster på samma sätt som jag är insatt i Gumtree, men jag vet att de finns. Där tänker jag försöka också. En fördel jag har är att Fritidsresors har ett brittiskt systerbolag, Thomson, som är en av Storbritanniens största researrangörer. Jag har därför ett företagsnamn som folk känner till som jag kan dra en parallell till. En annan fördel är att svenskar har ett rykte om sig att vara serviceminded och bra på engelska.

UPPDATERING 22/5: Jag satte mig in i olika annonstjänster och det finns massor med jobb! Jag har sökt några och fått svar från ett par. Från receptionist och receptionist team manager (ja, jag har sökt det också) till ett företag som säljer nordiska möbler till britter.

Vänner

Till en början en mindre viktig punkt kanske, men på sikt måste man ju ha vänner också. En eventuell arbetsplats är ju ett sätt, och eventuella personer jag delar lägenhet med en annan. Sedan tänker jag använda Grindr, som är en form av dejtingapp för homosexuella. Den har ett rykte om sig att bara vara till för snabba ”hook-ups”, men jag brukar använda den till något helt annat: att hitta vänner bland lokalbefolkningen att umgås med på sikt. Den har funkat bra på flera av mina tidigare destinationer, och vem vet, det kanske är genom den jag får kontakter för både jobb och boende. Det gäller att utnyttja de resurser man har!

På sikt, om det nu blir så att jag fastnar i London, får jag väl skaffa mig en hobby 🙂

Kommentera

