Farmor & svensk jämställdhet

Nu har farmor kommit hit! Och det är tydligen påsk ryktas det om, men förutom att leveransen av svenskt godis kom i form av påskägg har vi inte märkt mycket av det.

Vi har redan hunnit åka runt i Beijing och bland annat besökt Sommarpalatset, en av de sevärdheter jag hade sparat så jag kunde uppleva det tillsammans med farmor. Balkonghäng och restaurangbesök, och i dag ska tanterna fixa naglarna.

Debatter

Vi har även fått höra om en mamma/pappaledighetsdebatt som tydligen uppstod inom familjen Köhler härom veckan.

Samtidigt berättar pappa historier om företagskulturen i Kina, om hans möte med den kvinnliga borgmästaren i en stad i norra Kina där Danfoss har en fabrik. Staden är större än Stockholm men ingen svensk har någonsin hört talas om den, och inom branschen i Kina är det betydligt fler högt uppsatta kvinnor i förhållande till män än i Europa.

I Sverige tror vi att vi är så himla jämställda och att vi ligger i framkant. Men om det var sant, varför måste vi då ha debatten om vem som ska vara hemma med barnen och vem som ska göra karriär? Ligger ett land där det är naturligt och inget som man behöver diskutera inte mil före Sverige?

Sak samma vem som är hemma med barnen, så länge familjen själva trivs och är överens. Jag gillar den Kinesiska strukturen där mor- och farföräldrar går i pension lite tidigare och ofta är hemma med barnbarnen till vardags.

Ett annat politiskt ämne som kom på tal är invandringspolitiken, om hur Sverige har tagit in fler invandrare än vad landet kan hantera och hjälpa. Och säger man att vi tar in för många blir man kallad rasist.

Personligen är jag kluven. Jag håller helt med: Sverige har tagit in för många. Självklart uppstår det problem när det kommer folk från andra kulturer som inte kan språket och vi inte har resurserna att hjälpa dem. Men backar man ett steg och ser på mänskligheten som helhet är det väl självklart att vi ska ta in dem. Eller? Det är en balans mellan att upprätthålla vår höga standard och att rädda människor som inte har turen att födas där vi fötts.

Arbete

Jag har svarat på lite jobbannonser i London. Jag har varit ärlig med att jag först kommer dit förste juni men tänkt att det kan vara bra att göra sig sedd och hörd redan nu. Och jag har faktiskt fått svar med visat intresse trotts min sena ankomst, så vi får se om det blir en inbokad intervju 🙂 Vore ju bra att ha något inplanerat redan när jag kommer dit.

Kommentera

