Backpacka i Kina

UPPDATERING 2/5: Vårt äventyr börjar i dag! Planen nedan är vår övergripande plan, så tar vi det som det kommer och ser var vi hamnar. Vi ses om några veckor!

UPPDATERING 20/5: Vi är nu tillbaka från resan, och du kan läsa mer om den här. En så häftig upplevelse!

25/4: Okej, det börjar närma sig! Farmor och Dagmar är här nu, men någon dag eller två efter att de har åkt påbörjar mamma och jag ett nytt äventyr, som varit planerat sedan länge: vi ska backpacka genom Kina i 2-3 veckor!

Jag sitter just nu och planerar vart vi ska och vad vi ska se. Hela Kina ligger framför oss. Det finns så mycket! Det här inlägget har tagit mig dagar att skriva klart.

China Backpacking Map

Bilden ovan VAR den övergripande plan jag hade väldigt länge. I södra Kina, vid gränsen mot Vietnam, finns fantastisk natur, och i Xi’an finns Terrakotta-armén och berget Hua Shan. En uppdaterad karta med den nya planen hittar du längre ner.

Under tiden jag gjort min research och lagt till saker har rutten dock ändrats. Kunming och Nanning har helt tagits bort till förmån för mer tid mitt i landet. Vi ska bland annat kryssa några dagar på en flod, och istället för att flyga mellan Beijing och Xi’an ska vi göra ett stopp i Ordos, som ligger mellan de två städerna.

Kryssning på Yangtze River.

Kryssning på Yangtze River.

Just nu sitter jag och googlar på vad som finns i och kring de övriga städer jag har markerat på kartan. Mellan dem finns bra tågförbindelser, samtliga till ett pris på mellan 100-300 spänn beroende på om man vill ha sovplats eller inte, och vilken typ. Detta trots att vissa av sträckorna är 16-20 timmar långa.

En sak som är lätt att glömma är att städerna på kartan ovan alltså är gigantiska storstäder som får Stockholm att blekna, trots att vi aldrig hör om dem i Europa. Chengdu till exempel har 7-14 miljoner invånare beroende på hur man räknar.

I det här inlägget ska jag försöka summera vår resa och de stopp jag vill göra.

Del 1 – Spökdistriktet i Ordos

För något år eller två sedan läste jag om Kinas spökstäder. Gigantiska komplex med bostäder, shoppingcenter, kommunbyggnader, torg och parker planerade att husera hundratusentals människor. De flesta har byggts inom de senaste 10 åren.

Problemet: ingen har någonsin flyttat dit. Satellitbilder visar stora distrikt, helt färdigbyggda, men de breda gatorna är helt fria från bilar och alla byggnader utom de administrativa kommunbyggnaderna är övergivna.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Det största sådana misslyckade byggprojektet i världen är stadsdelen Kangbashi i Ordos. Se bara bilderna ovan! Stadsdelen skulle husera en miljon människor och vara ”Nordkinas Dubai”. 2010 fick de en investering på 161 miljarder dollar (!), färdigställde mycket av Kangbashi, men ändå är det (nästan) ingen som bor där.

Tänkt om man kunde hyra cyklar (eller ännu bättre, inlines!) och fräsa runt på de öde gatorna! Eller kliva in i någon av de många öde byggnaderna. Hur coolt som helst! Det ska vi göra.

I övrigt är Ordos är en storstad väst om Beijing där det faktiskt bor många människor. Dagliga flyg- och tågförbindelser finns mellan Beijing, Ordos och Xi’an. Ordos är dock ingen turiststad, och Tripadvisor visar inte mycket till sevärdheter.

Sevärdheter i Ordos:

Del 2 – Terrakotta-armén och bergsvandring i Xi’an

TerrakottaVi fortsätter, antagligen med tåg, från Ordos till Xi’an. I Xi’an, som är en storstad mitt i Kina, finns bland annat Terrakotta-armén.

En kort tågresa utanför stan finns dock det som är mitt stora mål: berget Hua Shan. Här finns fem kända toppar som man kan vandra till, och den ena är känd som ”världens farligaste vandringsled”.

Mamma kan vara lugn: man hyr en säkerhetssele för 30 spänn, tusentals människor vandrar leden varje år (många iklädda sandaler) och ingen har någonsin dött där. På toppen finns ett tehus.

Om jag kommer våga gå hela vägen vet jag inte, men jag har köpt handskar för ändamålet och jag ska bannemig försöka!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Del 3 – Jordbävning i Beichuan och jättepandor i Chengdu

Staden Chengdu var från början bara ett naturligt stopp under transportsträckan söderut. Tågförbindelserna från Xi’an till Kunming eller Chongqing är bra via Chengdu. Men självklart kan vi inte bara passera, vi måste ju uppleva också!

chengdu-giant-pandaSå jag googlade, och hittade en hel del intressant. Bland annat ligger orten Beichuan norr om Chengdu. Staden var mitt i centrum av en jordbävning 2008, och blev mer eller mindre totalförstörd. En lokal skola som rasade ihop och dödade alla eleverna på de två bottenplanen har till exempel öppnats upp för turister.

Bäst är att ta tåget från Xi’an till Mianyang, buss därifrån till Beichuan och tillbaka, och tåg vidare från Mianyang till Chengdu efteråt.

Söder om Chengdu ligger Leshan, världens största stenbuddha.

Sevärdheter i Chengdu
  • Giant Panda Research Base (Xiongmao Jidi) – Enligt Tripadvisor är detta ”måstet” i Chengdu, med massor av rekommendationer. Jättepandor! ❤
  • Huan Huaxi Park – Om vi vill ta det lite lugnt.
  • Jinli Pedestrian Street – Aningen turistigt kanske, men ska ligga i ett fint område att promenera i.
  • Beichuan (norr om Chengdu) – Jordbävningsstaden.
  • Leshan giant buddha – Världens största antika staty. Ligger en bra bit söderut, mot Kunming men bort från Chongqing (se nedan). Dilemma!

River cruiseDel 4 – Flodkryssning från Chongqing till Yichang

Chongquing är huvudstad i provinsen Sichuan och ligger strax österut från Chengdu. Yichang ligger i provinsen Hubei. Dilemma! Kunming och ovan nämnda stenbuddha på vägen dit ligger söderut från Chengdu, och ursprungsplanen var att åka dit.

Det var efter att jag läst ”Reseförlagets” guidebok om Kina som jag fastnade för floden Yangtze och hamnstaden Chongqing. Här kan man kryssa österut, längs floden, som är världens tredje längsta efter Nilen och Amazonfloden, enda till just Yichang, vilket vore otroligt coolt. Problemet är att man hamnar ganska långt åt ”fel” håll.

Vi diskuterade lite. Och bestämde oss. Floden blir det!

Det finns lyxkryssningar men det är inte vad vi är ute efter (allt för dyrt). Istället tar vi de lokala färjorna för några hundra spänn per sträcka, med stopp längs floden. Totalt tar det 48 timmar även om det finns en snabbfärja som är lika billig och bara tar 12 timmar. Men vi räknar såklart med flera stopp längs vägen och att ta god tid på oss. Totalt kanske 3-4 dagar. Tidtabeller för båtresan.

Sevärdheter i Chongqing
  • Chaotianmen – Utsiktspunkt i distriktet längst ut på en halvö, där två floder möts.
  • Befrielsemonumentet – Ett monument mitt i staden, omgett av bra shopping.
  • Folkets stora hus – Cool byggnad, helt enkelt, som i dag är en del av ett hotell.
  • Three Gorges Musem – Gratis om vi har tid över. Vi ska ju ändå till närliggande Three Gorges under båtturen! (Se nedan.)
  • Wansheng Heishan Valley – Turistigt men vackert naturområde, ligger dock lite utanför stan.
Sevärdheter längs Yangtze-floden

Det finns tio större hamnar längs floden som båtarna åker till, men jag har valt ut några som alternativ att stanna vid.

  • Yangtze, Wanxian bridgeFengdu – Stad längs floden med mycket historia och ett rykte som spökenas stad. Ofta det första stoppet om man väljer en kryssning med utflykter inkluderade istället för den lokala färjan.
  • Wanxian – Världens största betongbåge-bro, som man kan promenera över. Storstad med flera historiska sevärdheter.
  • Fengjie – Sista staden innan The Three Gorges faktiskt börjar. Känd för sin natur och med många historiska sevärdheter. White Emperor City (Baidi City) finns här och är ett måste.
  • The Three Gorges – Naturfenomen längs floden, som man passerar under andra halvan av flodturen. Kortfattat rör det sig om tre raviner.
  • Three Gorges Dam – Ett av mänsklighetens största byggprojekt, som helt har förändrat hur Yangtze-floden beter sig. Ligger precis utanför Yichang.

Del 5 – Yichang och hemresa

De största sevärdheterna man hittar när man söker på Yichang, slutstationen för flodturen, är just saker längs floden. Three Gorges Dam ligger dock precis utanför stan, och vill vi kan vi även besöka den från land om båtresan inte räckte. Folk beskriver dammen som ”breathtaking” och ett måste.

I övrigt blir detta troligtvis slutstationen. Man kan flyga från Yichang till Beijing, vilket lär bli vad vi gör. Men vi kommer ta det som det kommer, och skulle vi har mer tid och lust att fortsätta finns fortfarande massor att se. Från Yichang kan man åka vidare söderut med tåg, eller vidare längs floden österut till Wuhan med bus, tåg, snabbtåg eller båt.

Om vi fortsätter blir nya slutdestinationen troligtvis Nanning. Ännu troligare är dock att vi avslutar här i Yichang.

Karta

Det praktiska

Så vad kommer allt detta gå på? Hur lång tid kommer vi att spendera på resan?

Vi räknar med 14-21 dagar, men vill ha det fritt och öppet. Det enda jag är bunden till är att jag måste lämna Kina absolut senast 23 maj, men det kommer vi hinna galant.

Varje tågsträcka tar mellan 12-2o timmar, nattåg finns ofta. Men vi lär ju behöva övernatta en del, vissa städer kanske vi stannar flera dagar i, och flodturen kommer att ta ca. 5 dagar.

Tåg kostar mellan 117-300 spänn beroende på typ. Båtturen landar på under 800 totalt med den lokala färjan. Lägg sedan till taxi- och bussturer till och från stationer, sovplatser och sevärdheter.

Övernattning och inträden har jag inte tittat på ännu, men målet är att bo billigt så mycket som möjligt och kanske utnyttja nattågen. Vad gäller sevärdheter får vi inte snåla! Är man där är det klart man betalar inträdet, vi kommer ju aldrig få chansen igen!

Till sist tillkommer såklart flyget hem igen.

Jag vågar inte alls säga en slutsumma, men jag skulle gissa på runt 20 000 för hela resan, två personer. Det beror främst på hur mycket vi ”lyxar” och hur billigt vi lyckas bo.

Vi räknar med att resa fredag den 2:e maj.

BONUS: Del 6 – Hunan-provinsen och Tianzi Mountians

Så här långt kommer vi troligtvis aldrig då vi redan varit ute länge och lär vara ganska trötta och mätta på upplevelser. Men alternativet finns. Tidigare planerade Kunming ligger nu långt bort, så istället kan vi fortsätta söderut.

Changsah är huvudstad i Hunan-provinsen och ett alternativ är att ta tåget dit från Yichang. Jag ska ta reda på mer information om Hunan-provinsen senare, men en sak jag verkligen vill uppleva här, i södra delarna av provinsen och redan halvvägs till Nanning från Yichang, är Tianzi-bergen. De är listade som ett av de mest unika naturfenomenen i världen, som man bara måste besöka, och ett bra alternativ till kända Yellow Mountains (som ligger längre österut, mot Shanghai, i förhållande till vår resrutt).

Sevärdheter i Hunan-provinsen:
  • Tianzi Mountain – Bergen där filmen Avatar spelades in. Finns linbana till toppen.
  • Ska googla. Kommer i så fall mer 🙂

BONUS: Del 7 – Reed Flute Caves och Nanning

Storstaden Nanning är huvudstad i Guanxi-provinsen. Likt Hunan är detta en provins jag kommer att söka mer information om senare. Men en annan världsunik naturplats i provinsen är de så kallade Reed Flute Caves, som ligger nära orten Guilin. Det går tåg hit, och även om jag inte är helt hundra borde det gå även direkt från Tianzi-bergen. Järnvägen passerar nämligen båda platserna.

Från grottorna och Guilin kan vi fortsätta vi söderut från ett annat alternativt slutstopp: Nanning, nära gränsen till Vietnam. Härifrån är det lätt att flyga tillbaka till Beijing.

BONUS: Del 8 – Yunnan och Kunming

Kunming är huvudstaden i den sydliga provinsen Yunnan, som gränsar mot bland annat Laos och Vietnam. Planen var från början att åka hit, men flodkryssningen (del 4) gjorde att vi tänkte om. Till Kunming kommer vi endast om tiden räcker till eller om något oväntat skulle göra att vi i sista minuten väljer att åka hit som ursprungligen planerat istället för Yangtze-floden. Oddsen är dock små.

Om vi kommer hit är ett stopp jag vill göra i utkanten av stan något som kallas Dragon Gate. Man åker linbana i 25 minuter upp till toppen och vandrar ner. Fin utsikt! Tyvärr lär jag inte få med mamma på något sådant på grund av höjden.

Ett annat coolt stopp i stan är ännu ett spökdistrikt. I Kunming finns nämligen Chenggong, som likt Ordos är näst intill helt övergivet.

De mest populära sevärdheterna i området ligger dock inte i Kunming, men ute på landet. Stone Forest är en sådan plats, 120 kilometer utanför stan, ett område med naturligt formade klippformationer. Platsen är en del av UNESCO’s lista över världsnaturarv.

Ett annat lantligt stopp är Red Land, som är populärt bland fotografer och hittills relativt turistfritt. De flesta rekommendationer säger att man ska passa på nu innan platsen ”upptäcks”. De säger dock också att maj är fel tid att besöka platsen på, men att den är häftig även då. Det kommer inte alls vara lika färgglatt som på bilderna, som torde vara tagna i november.

Sevärdheter i Kunming & Yunnan
  • Dragon Gate – Ett landmärke på toppen av ett berg, med linbana upp och trappor ner. Trångt på helger.
  • Chenggong District – Spökdistriktet.
  • Stone Forest – Ett världsnaturarv.
  • Dongchuan Red Land – Kinas landsbygd. Tar 3-4 timmar med hyrbil och guide som kör till de bästa platserna, 900 spänn.

 

Annonser

En reaktion på ”Backpacka i Kina

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s