Backpacking i Kina, del 3: Xian

DSC_5405Utöver Peking och Shanghai är Xian (Xi’an) en av Kinas största turiststäder. Här finns främst terrakottaarmén, men även Kinas mest bevarade stadsmur och hyfsad shopping.

Tågresan från Ordos

Vi ankom till Xian med ytterligare ett nattåg, runt fem på morgonen. Återigen sittplatser. Mysigt! Mitt emot oss satt världens gulligaste par. De såg så nykära ut! Vid en station klev en man på som hade platsen bredvid paret, som då satt och spelade kort. De bjöd med honom (vi kunde ju inte kommunicera, så vi kunde inte vara med) och han var med i spelet som om de känt varandra sedan länge. När han vann en omgång slog tjejen honom retsamt på armen och de skrattade. Han klev av några stationer senare och vi diskuterade länge om de faktiskt var bekanta, men troligtvis var de inte det. Kineser är så mycket mer öppna!

I Xian var vi inte lika uttittade eftersom det fanns gott om västerlänningar här, men på tåget var de flesta uppenbarligen från Ordos. Gud vad folk stirrade. Huvuden stack upp från säten flera rader längre fram. Och de ville inte bara snegla, utan folk reste på sig och stod upp länge, lutade framåt och bara stirrade. Vi var som kändisar.

Utsikt från klocktornet, mitt i centrum.

Ankomsten

Vi kom till staden tidigt på morgonen och tog en taxi till vårt hotell – som var av betydligt sämre standard än i Ordos trots att priset var någorlunda detsamma. Vi däckade direkt och sov ett par timmar.

På förmiddagen tog vi en promenad genom den södra porten i stadsmuren. Vi hade ingen plan, men upptäckte strax att mitt i stadsmurens centrum finns ett klocktorn som tydligen är ett populärt turistmål. Vi gick dit och beundrade centrum från ovan. En bit bort fanns ”Drum Tower”, även det en byggnad från förr, som vi såklart också besökte.

Det blev brunch på ett mysigt ställe med wifi (den eviga jakten på bra internet), och när vi kände oss klara i centrum – det fanns mycket shopping här, men det beslutade vi att ta en annan dag – fortsatte vi promenaden norrut till tågstationen. Efter ett snabbt besök på turistinformationen lärde vi oss hur man tar sig till terrakottaarmén. Från tågstationen går även bussar.

DSC_5400Terrakottaarmén

Armén består av hundratals statyer i originalstorlek. Det var en bonde som först hittade denna kulturskatt. Själva området består av en del turistbutiker och tre stycken utgrävningsplatser, varje i sin egen byggnad och en bit ifrån varandra. Visst var det coolt att se dessa och det är imponerande hur mycket detaljer de har fått med i statyerna, och att de gjort så många. Men ärligt talat. Varken mamma eller jag är särskilt historieintresserade, och det är häftigt att ha sett dem, men det är inget jag vill göra igen.

Vi tog bussen tillbaka runt 18:30. Från tågstationen försökte vi ta en taxi till samma restaurang där vi lunchade, men det visade sig svårt. Istället blev det tuktuk, och jag tror aldrig att jag hört mamma skratta så mycket! Det gick fort, hoppade mycket och var ett riktigt äventyr!

Vi avslutade med att handla vatten och matsäck till morgondagens stora äventyr: Hua Shan, berget med ”världens farligaste vandringsled”.

Problem med rummet

Under hela den här resan bokade vi alla våra hotell genom hemsidan Ctrip. Den fungerar som Booking.com, men är mer inriktad på Kina och har därför ett större utbud i mindre städer som Ordos. Dessutom till väldigt bra priser.

Gatuscen i Xian.

Just i Xian fick vi dock problem. Ctrip ringde till oss (ja, jättebra service!) och sa att det var något fel med priset. Vi hade bokat ett ”special offer”, men något hade gått snett och det skulle plötsligt bli dyrare.

Allt det här tog en dag att lösa och än i dag vet jag inte riktigt vad som hade gått snett. Jag tror att grundproblemet var att erbjudandet gällde om man kom vid midnatt, och vi kom ju tidigt på morgonen, alltså nästan 18 timmar för tidigt. MEN, receptionisten checkade in oss och skrev erbjudandepriset på kvittot, som vi skrev under på. Alltså gjorde hon ett misstag.

Utöver det skyllde Ctrip aldrig på oss och de diskuterade flera gånger över telefon med hotellet, som stod fast vid att de skulle ha mer pengar. Till sist, helt utan att vi var arga eller krävde det, sa Ctrip att de kompenserar oss med mellanskillnaden. Det får mig att tro att det var något mer som gått snett från Ctrips sida, alltså inte att vi kom för tidigt. Jag vet inte, men vi betalade aldrig mer än ursprungspriset.

DSC_5751Cykling på stadsmuren

Hua Shan, som vi alltså besökte under vår andra dag i Xian, får ett eget inlägg (del 4). Men vi stannade i Xian även efter den utflykten. Tredje dagen i staden ägnade vi mycket åt shopping. Det fanns förvånansvärt många bra butiker i centrum runt klocktornet, och vi spenderade eftermiddagen där.

Vi åt hotpot till lunch – riktigt kinesiskt – och slappade på Starbucks på eftermiddagen.

Den tredje dagens stora äventyr skedde dock på förmiddagen: cykling på stadsmuren. Det var en kompis till mig som rekommenderade detta, och det är jag glad att hon gjorde! Vid södra porten kan man ta sig upp på muren, och där finns en cykeluthyrare. Det var riktigt varmt och soligt, så det fläktade skönt när vi for fram på muren. Ett annorlunda sätta att se staden på. Hela turen var 14 km lång och tog ett par timmar med stopp och ojämn väg.

På kvällen tog vi vårt bagage från hotellreceptionen och tuktuk till tågstationen där vi begav oss vidare söderut i ca. 12 timmar, mot nästa storstad: Chengdu.

Bildspel från Xian

Detta bildspel kräver JavaScript.

Nästa del: Vandring på Hua Shan.