Men kan du sluta tjata om det där !#!&”!# Skins!

Precis innan jag lämnade Kina fick jag mamma att se Skins – äntligen! Hon grät. Jag var så lycklig :’)

Jag tror hon förstod det där jag alltid pratar om: på ytan handlar det mycket om sex och droger, men det är inte alls det som det handlar om.

Det fick mig in på Skins-banan igen och jag har suttit och googlat bilder och blivit nostalgisk. Serien Downton Abbey följer samma familj från när Titanic sjunker till långt efter första världskriget, alltså ganska många år, men den har långt ifrån samma karaktärsdjup som Skins har. I Skins kan man tänka ”oj vad långt hon har kommit i livet” eller ”jag kommer ihåg när hon gjorde det och det”, och även om senare säsonger har helt nya karaktärer så spelar detaljer tillbaka på händelser från de första säsongerna – de befinner sig trots allt i samma stad, och till exempel lärare och liknande återkommer igen och igen.

I andra serier, som Downton Abbey, får man inte samma känslor trots att tiden tickar på.

Hur som helst, poängen med det här inlägget var att jag INTE skulle försöka förklara serien i skrift igen – det har jag ju redan gjort bland annat här och här.

Istället har jag valt ut några av de mängder bilder från serien med citat från karaktärerna som visar de lite djupare sidorna av den, av vad det egentligen handlar om:

Sid till Cassie efter att hans pappa dog och hon inte fanns där för att stötta honom.

Sid till Cassie efter att hans pappa dog och hon inte fanns där för att stötta honom.

Cassie med hennes anorexi.

Cassie med hennes anorexi.

Skins Broken Heart

En bra summering av karaktärerna från säsong 1 och 2, alla med deras egna problem.

En bra summering av karaktärerna från säsong 1 och 2, alla med deras egna problem.

Effy till Freddie, som svarade "You're making me go mad now. And that's exactly what love's supposed to do."

Effy till Freddie, som svarade ”You’re making me go mad now. And that’s exactly what love’s supposed to do.”

Inte ett citat egentligen, men en bra summering av Effy, som är hård på utsidan men håller alla känslor inne.

Inte ett citat egentligen, men en bra summering av Effy, som är hård på utsidan men håller alla känslor inne.

Cook i början av säsong 7, om vad han gjorde i slutet av säsong 4.

Cook i början av säsong 7, om vad han gjorde i slutet av säsong 4.

Emelie till Naomi, som mycket väl är medveten om sin sexualitet men väljer att "passa in" istället.

Emelie till Naomi, som mycket väl är medveten om sin sexualitet men väljer att ”passa in” istället.

Skins Stop Running

Skins OK

Den här bilden är nog den bästa summeringen av alla! Den säger så mycket. Sexet i förgrunden, djupet i bakgrunden.

Den här bilden är nog den bästa summeringen av alla! Den säger så mycket. Sexet i förgrunden, djupet i bakgrunden.

En reaktion på ”Men kan du sluta tjata om det där !#!&”!# Skins!

Kommentera

