Backpacking i Kina, del 5: Pandor i Chengdu

Plattan i Stockholm?

Den 9 maj ankom vi till storstaden Chengdu, söder om Xian. Vi rullade in med tåget tidigt på dagen och startade med dumplings på stationen. Sedan tog vi en taxi till hotellet, Pod Inn, som var en upplevelse i sig! För det första satte taxichauffören av oss rätt men pekade oss i fel riktning, och det tog ett bra tag med tungt bagage innan vi kom till rätt dörr. För det andra var det resans sämsta boende.

Storstaden Chengdu

Rummet var väldigt litet.  Toaletten hade ingen dörr. Och på kvällen kom det visitkort från prostituerade.

Men vi skulle ju inte vara så mycket där. Vi promenerade mot centrum och hittade till vår stora lycka en skylt där det stod kaffe. Minnie’s, som kaféet hette, blev vår oas de kommande dagarna!

Mamma använder duschdraperiet för att skapa en provisorisk dörr.

Vi fortsatte sedan en bra bit, och snart befann vi oss i ett gigantiskt shoppingområde. En riktigt härlig shoppinggata! Det började vid det här laget skymma, och även om vi inte shoppade var det ett nöje att vandra runt här. En kontrast från området vi bodde i, som kändes klart mindre lyxigt och modernt mot själva centrum.

Chengdu i sig blev nog min favoritstad under hela resan, som på sina ställen påminde om Shanghai, kanske med undantag av Ordos.

Vi avslutade den första dagen med takeaway, hemmagjorda drinkar och kortspel på rummet.

Video: Chengdu på kvällen. Klicka för att öppna/spela.

Pandor!

Vi hade ett huvudmål med Chengdu: turistattraktionen Panda Research Center. Vi sov ganska länge under dag två i staden och spenderade några timmar efter det på Minnie’s. Men runt 13-14-tiden var vi vid forskningscentret, som även fungerar som en djurpark. Det var så mysigt! Ett ganska stort område, grönt och fint, bra restauranger, och såklart pandor i massor!

DSC_5878Vi tog oss igenom hela parken på runt 3-4 timmar, och jag hoppas att Årets Bild 2014 i kategorin Djur/insekter kommer här ifrån 😉

Barkväll

Även om vi förfestade lite kvällen innan hade vi bestämt att den här kvällen skulle vara en barkväll. Jag hade redan läst om ett passande område i staden – Jun Ping – där det skulle finnas mer västerländska barer. Men, det var inte lätt att hitta dit! Vi försökte med taxi, men det gick inget bra. Vi frågade om vägen flera gånger, men hamnade snett ändå.

Där vi trodde att vi skulle vara fanns bara hotpot och kinesiska restauranger, och knappt någon kunde såklart engelska. Till sist stötte vi dock på en kvinna som kände till ett bra ställe: Carol’s. Och snart satt vi på en mysig bar med västerländsk mat och goda drinkar, intill en flod där det även fanns andra barer och västerländska besökare.

Bildspel: Pandor & staden Chengdu

Detta bildspel kräver JavaScript.