Midsommar

Det blev ingen ”dance battle” med Nanne Grönvall på Crazy Horse i Alanya i år. Faktum är att det inte blev någon midsommar alls. Jag jobbade.

Det finns en hemsida, http://www.londonsvenskar.com, som startade ett Facebookevent: Midsommarfirande i Hyde Park. Jag hade sååå gärna varit med där! Över 3000 svenskar hade anmält sig. Tretusen personer i Hyde Park! Lekar, midsommarstänger, blomsterkransar.

En amerikansk tjej som bor på det hostel jag jobbar på kom till receptionen med en sådan krans i håret. ”Vet ni vad som händer i Hyde Park?” utbrast hon glatt. Jag blev alldeles till mig. Jag visste ju, och blev så avundsjuk på att hon hade varit där och inte jag. Och gud vad vi skrattade när hon beskrev vad hon precis upplevt – hon hade ju ingen aning om vad midsommar är och hur vi svenskar firar det.

Hur som helst, glad midsommar i efterskott!

En reaktion på ”Midsommar

  1. Skulle varit kul att höra (och se) ”tjejen”, när hon beskrev sin upplevelse. Vi (pappa, Caroline och jag) firade på midsommardagen. Satt på balkongen och åt, sill, färskpotatis och lax. Midsommarstången, gjord av vad vi hittade i lägenheten, blev en riktig prydnad.

Kommentera

