Tour de France

Jag tror inte att jag insåg storheten i det förrän Kajsa och Margareta kommenterade det på Facebook och Instagram. Men härom veckan såg jag Tour de France. Alltså i verkligheten, inte på TV. Inte visste jag att Tour de FRANCE har en Londonsträcka.

Vi stod vid foten av en bro i centrala London. I fyrtio minuter. Bil efter bil passerade. Servicebilar, polisbilar, reklambilar… Alla tutade och fick publiken upp i varv. Högst tjut blev det dock när den gula ledartröjan ÄNTLIGEN passerade, följt av den stora klungan en kvart senare. Klungan varade i fem sekunder, sen var det över.

Publiksport? Njaaa…

Vi fortsatte med en promenad förbi London Eye och Big Ben — Miki, min nya kompis från Australien — var ny i landet då och hade inte hunnit se London än. Vi knallade förbi Westminster och Buckingham Palace, där mållinjen var, och avslutade i en så kallad Tour de France Fan Park. Här fanns det massor med matstånd — vi åt grodlår!

Det skrivs mycket i tidningarna om att Londons borgmästare vill att Formel 1 ska ha en Londondel igen i framtiden. Det får bli min nästa sport. Tills dess, här kommer lite touren-bilder, inklusive suddiga cyklister 🙂

2 reaktioner på ”Tour de France

Kommentera

