Megabildspel från Brighton

Jag kan säga att sommaren har kommit till London på allvar och alla fördomar om regn har torkat ut. Det. Är. För. Varmt.

Men värmen har sina fördelar. Härom dagen var mina huskamrater Miki, Evie, Erin och jag lediga samtidigt. Vi hoppade på tåget till sydkuststaden Brighton för en dagsutflykt! En dryg timme med tåg från centrala London.

Jag förväntade mig en typisk gråtrist brittisk stad som trots att den ligger vid havet inte har någon strand. FEL! Jag har hittat mitt nya sommarparadis som kan konkurrera med de flesta chartermål. Visst, det är inte *lika* varmt, men staden har massor att erbjuda en solig brittisk sommardag! Tänk en större och bättre version av Varberg under högsäsong.

Vi promenerade längs de små gatorna och upptäckte butik efter butik med krimskrams. Inte typiska souvenirbutiker, utan det var mer secondhand- och konststuk över det. Som en mysig marknad fast i större format.

Vi fortsatte till The Royal Pavillion, som liknar en kombination av ett Indiskt palats och en kunglig trädgård. Så vackert! Vi fotograferade blommor och flamsade runt.

Vi hade planerat att spendera en del tid på stranden, även om vi var inställda att den inte skulle vara så mycket att hurra för. Någon sand fanns visserligen inte, bara sten, men vi var positivt överraskade. Tjockt med folk trots att det var en onsdagseftermiddag. Soligt och varmt. Och dagens höjdpunkt: piren!

Jag hade ärligt talat ingen aning om att Brighton har vad som tydligen är en av Englands topp tio attraktioner. Tänkt dig Santa Monica i USA. Ett nöjesfält på en pir helt enkelt.

Nöjesfältet var såklart inte superstort, men det fanns gott om klart godkända attraktioner. Berg-och-dalbanor, flumride och karuseller. Att det var mitt i veckan gjorde att det inte fanns några köer. Vi åkte flumriden tre gånger i rad utan att behöva kliva ur. Det var länge sedan jag skrattade så mycket!

På kvällen köpte vi en flaska vin och satte oss på stranden. Vi hade passerat en gayklubb som hade gratis dragshow varje onsdagskväll, något som tjejerna absolut ville på. Men att sista tåget snart skulle gå gjorde att stranden fick bli dagens avslut. Ett perfekt sådant om du frågar mig. Piren var vackert upplyst, folk doppade fötterna i vattnet som nu dragit sig undan och vi var alla ganska trötta efter allt skrikande.

Som vanligt hade jag kameran med mig, och här kommer bildskörden:

 

Detta bildspel kräver JavaScript.

Kommentera

