Brittisk TV och radio

Det är söndag. Jag är ledig. Förutom en kille som jobbar nattskift och nu ligger och sover, och säkert någon av tjejerna på övervåningen också, är det ingen hemma. Jag är ensam. Jag firar detta med att lyssna på svensk radio i vardagsrummet samtidigt som jag lagar mat.

På eftermiddagar som denna brukar det alltid sitta lite folk i vardagsrummet med TV:n på i bakgrunden. Främst brukar det vara brittiska Comedy Central som är på, med serier som Friends och Two and a Half Men. I bland den engelskspråkiga arabiska nyhetskanalen Al Jazeera, som jag lärde mig älska för några år sedan och som i mitt tycke lätt konkurrerar ut brittiska BBC även om de på papper är ganska lika.

På vägen till och från jobbet brukar jag lyssna på Spotify och läsa en bok eftersom det inte finns någon internetmottagning i tunnelbanan. Men under promenaden från sista stationen till arbetsplatsen slår jag ibland på brittiska Capital FM.

Jag insåg nyligen att det gått ganska snabbt att anpassa sig till brittiska reklaminslag. Ica har bytts ut mot Asda-reklamerna som jag älskar för att de nämner konkurrenterna vid namn och hånfullt klankar ner på deras priser. Vad gäller TV-program har jag länge tittat på talkshowerna Graham Norton och Chatty Man, men nu kan jag plötsligt se dem direkt på TV:n när de sänds snarare än på Youtube flera månader senare. Chanel 4 kan jämföras med TV4 och de producerar i mitt tycke bra egna program.

Solen skiner i dag men det är bara 15 grader varmt och risk för regn senare. Jag ska nog sätta mig ute med en filt och en bok så länge solen finns kvar 😀

En reaktion på ”Brittisk TV och radio

Kommentera

