Mina bloggar och skapandeprocessen

Den som bloggar känner garanterat till det där med att man ibland har flera inlägg i sig som man vill få ut samtidigt och ibland skriver man inte ett ord på flera veckor. Jag har lärt mig att det gäller att skriva när lusten infinner sig. Personligen kan jag inte ens vänta några timmar, det måste skrivas direkt när tankarna dyker upp.

Min kreativa tid är oftast sent på kvällen. Det är då hjärnan sätter igång. Och det går inte att skriva ner idén och fortsätta dagen efter ens om jag har all tid i världen under dagen. Lusten att skriva är som bortblåst. En period hade jag till och med en diktafon bredvid sängen för att jag skulle slippa tända lampan och skriva ner saker för hand då det störde sömnen för mycket. Men inte ens det fungerade.

Därför blir det väldigt många inlägg som aldrig blir av. Tankar som dyker upp och lusten att utföra dem, men som kanske äger rum när det inte finns möjlighet att göra dem till verklighet.

Vänder man på det blir det många projekt som blir av men som sen aldrig lever vidare – jag skapar dem direkt när inspirationen och lusten infinner sig, men saknar intresset att fortsätta bygga på dem. Därför har jag lärt mig att skapa hemsidor snarare än bloggar. Platser där jag inte *måste* lägga till nytt material regelbundet utan där jag producerar stora mängder material på en och samma gång som sedan lever vidare på egen hand.

Där är därför Awesome Geocaching och Skrivguiden blivit så populära 😀

Bloggar har kommit och gått, det är endast Portalen som levt kvar sedan jag började 2006.

Kommentera

