Första flygningarna med quadcoptern

Okej, så jag har haft min quadcopter i snart en vecka. Den är ju helt underbar! 😀 Det allra första jag gjorde var att flyga för långt. På skärmen – den har live-view så man ser vad kameran ser – stod det ”going home” och en minut eller två senare landade quadcoptern fem meter från där den startade. Fantastiskt!

Jag har främst filmat från Figge’s Marsh, en park precis utanför mitt hem. Ett bra läge eftersom parken är stor men med mycket bebyggelse runt om och en vältrafikerad rondell intill vilket gör att det blir roligare bilder än om man bara filmar en massa träd och grönområden.

Bildkvalitén är bra. Spana in detta bildspel som exempel:

Detta bildspel kräver JavaScript.

Vill du zooma in på detaljer? Här är två bilder i större format (klicka för att förstora):

Som du kanske märker är det väldigt mycket vidvinkel. Kameran har fått en del kritik för att det är för brett jämfört men vissa Go Pro-modeller. Det kan man väl hålla med om, men hellre det än för smalt. För filmande från luften är vidvinkel perfekt! Man kan få en häftigare effekt utan att behöva flyga så högt.

Kameran kan lutas 90 grader, från rakt fram till rakt ner. Stabilisatorn är livsviktig (billigare modeller saknar sådan) – det ser ut som om kameran svävar på moln och även om quadcoptern skakar jättemycket i vinden håller kameran sig helt stabil.

Jag har hunnit redigera ihop två videor och lagt upp dem på Youtube – en filmad kring Figge’s Marsh på dagen, och en på kvällen när det är mörkt. Spana in dem här:

(Läser du via mejl måste du öppna inlägget på webben innan du kan se klippen – och se till att sätta kvalitén på hösta 😀 )

Bilderna ovan och videoklippen visar för övrigt var jag bor. I första videon zoomar jag in på min egen bakgård för att sedan sväva över rondellen till det stora huset, som även det tillhör vårt kollektiv, Laing’s Corner 🙂

Kommentera

