Mockingjay Part 1 – En actionfilm med många lager

Som ett fan av The Hunger Games-filmerna (och böckerna) ville jag inte hoppas på för mycket inför ”Mockingjay Part 1” (tredje filmen i serien). Jag såg den på bio i går. Jag ska se den igen på söndag. Så intensiv och bra!

Katniss har lämnat spelen bakom sig. I slutet på förra filmen räddades hon ur arenan av rebellerna och stora delar av tredje filmen utspelar sig i Distrikt 13, en gigantisk underjordisk bunker. Jag var rädd att filmen skulle bli stretig, för vad handlar Hunger Games egentligen om? Är det en ytlig actionfilm eller en djup berättelse om en flicka som håller på att bli vuxen? De lyckades få med många element och göra en relativt djup film med många lager, även om jag kan tycka att vissa saker borde ha berörts ännu djupare.

För visst handlar det om rebellernas kamp mot huvudstaden. Visst finns det häftiga actionscener, en snyggt regisserad stealth-operation in i huvudstaden (min favoritsekvens faktiskt – hade inte förväntat mig så snygg action), och mycket skjutande.

Men Katniss avfyrar bara ett enda skott i hela filmen. Hon vill inte vara där. Hon är den oskyldiga flickan som alla ser upp till. Världens egen mockingjay. Hon stödjer rebellerna men vill inte låta sig regisseras av dem. Hennes sanna känslor kommer dock fram när hon släpps in mitt i kriget, och det är då folk ser upp till henne. I de första två filmerna har hon utsatts för stora orättvisor. Nu vill hon hämnas, inte för folkets skull utan för sin egen, för familjens. Och det är de känslorna och den äktheten som triggar rebellerna, som får dem att utse henne till sin ledare, även om det inte är det hon egentligen vill vara.

Filmen är stark. Berättelsen har många bottnar. Jag gillar starkt att små sekvenser från de övriga distrikten visas utan att de visas för mycket, något jag redan kommenterade i andra filmen. Man får hintar om vad som försigår, men fokus ligger på Katniss.

I Distrikt 13 finns endast få barn och Katniss frågar varför. En epidemi utplånade många av dem för några år sedan. Ämnet tas aldrig upp igen, men det faktum att det nämns visar att det finns så mycket mer i världen.

För att inte tala om scenen när Katniss sjunger vid en liten sjö. Sekvenser från rebellernas kamp slängs in med sången i bakgrunden. Gripande, rörande!

Är du redan ett fan av böckerna eller de tidigare filmerna kommer du att älska Mockingjay. Är du inte det lär du bli besviken, för även om det inte bara är mer av samma (det finns inga arenaspel i den här filmen – kriget är verkligt) så är det samma upplägg, samma universum, samma berättelse.

Samtidigt ber jag dig i så fall ge filmserien en andra chans. För även om den på ytan handlar om ett gäng ungdomar som slåss i en arena så har The Hunger Games så otroligt många känslor och lager. Den är en djup film förklädd som actionrulle. Toppbetyg för det!

Kommentera

