Jul 2014

WP_20141224_015

Det blev en udda men riktigt lyckad jul i år! I går kväll (julafton) dök gamla grannkompisarna Kajsa och Lena upp. De följde med på middag på fin restaurang med god mat i Tooting inte långt från där jag bor, tillsammans med flera av de jag bor med. Ett riktigt kärt återseende och många skratt under kvällen! Vi har ju inte setts på åratal och alla tre tillsammans tror jag inte att vi varit sedan Mantorp. Mycket minnen blev det.

Miki, Evie, Erin och jag delade julklappar. Jag fick en mugg som ändrar utseende när den blir varm, magneter, godis, med mera. Tidigare i december körde vi även Secret Santa. Då fick jag en porrkalender med tjejer på. Årets skämt som hela huset skrattade länge åt! 🙂

I dag – den 25:e, som ju är den riktiga julen i England – jobbade jag 9-19. Den lugnaste dagen sedan jag börjat här, vilket är trist eftersom tiden går så långsamt då. Det var bara vi (två receptionister, tre städare och en kock) tillsammans med en massa asiater som hängde hela dagen i receptionen. De firar ju inte jul och det finns ingen lokaltrafik alls i dag så de kom inte särskilt långt. Allt är stängt. Kul hade vi dock, med julmusik hela dagen.

Jag fick ta taxi till och från jobbet (betald, såklart). En speciell upplevelse! För det första har jag ju aldrig åkt bil i London förr, och för det andra var alla vägar närmast öde. London utan en enda röd buss i sikte. Udda! Fick ett helt nytt perspektiv och en ny syn på platser jag passerar varje dag.

Nu på kvällen kom jag hem lagom till en hemmafest i stora huset – jag bor ju i det lilla på andra sidan gatan. Det blev direkt vin och kära återseenden med folk som tidigare bott i lilla huset men som flyttat över i det stora. Rummen är mer privata där. Vissa av dem har jag inte sett på månader trots att vi är grannar! Det blev många tjo och skrik och kramar och skratt så fort jag klev in genom dörren 😀 En del nya bekantskaper också eftersom det är stor rotation på folk som bor även i det stora huset och det går fort innan det finns nytt folk man inte träffat förr.

Vinet gick snart över i mat – resterna från den jullunch vi hade i huset men som jag missade eftersom jag jobbade – samt dans och musik i vardagsrummet. Biljardbordet var bortflyttat för att göra plats på golvet. Totalt är vi runt 65 pers och även om många fattades så här tidigt på kvällen så var det bra drag. Fabrik och Ministry of Sound är överskattat, en bra hemmafest ska det vara!

Miki och jag gick dock tidigt – inget intresse av att vara bakis imorgon och jag jobbar resten av veckan – och hamnade i soffan i lilla huset med en julspecial av Shrek som gick på TV. Snart kom fler personer tillbaka från festen och det blev mer soffmys.

Nu sitter jag i sängen och bloggar. Längtar till nyår med familjen, men kan lugnt säga att det blev en lyckad jul trots att de inte är här än 😀

Kommentera

