Nyår 2015

Redan 11 januari! Så snabbt tiden går.

Nyår firades på en italiensk restaurang i Soho i London. Mamma, pappa, Caroline och jag bodde i en lägenhet intill Piccadilly i fem dagar, restaurangen låg intill. Mitt i smeten, skönt att slippa tunnelbanan. Vi midnatt gick vi till Trafalgar square. Vi hade tur, vi såg fyrverkerierna riktigt bra där ifrån!

Familjemötet blev kort men kul. De fick se hur jag bor – och har nog fortfarande inte kommit över chocken – och hur jag jobbar, vilket var en mer positiv överraskning.

I lägenheten spelade vi kort. Vi gick promenader genom London. De ville inte turista, och det var egentligen skönt. Jag hade jättetrevligt.

Förutom den snabba träffen i Sverige strax innan jul var det första gången på 15 månader som vi var samlade alla fyra.

Här hemma har jag på fritiden pysslat med filmredigering. Det har blivit två filmer från Sverige – en från Slätmon och en från Rimforsa – och en tredje från Kungsbacka är på väg:

Härom dagen var jag och besökte en gokart-bana i centrala London. Jag var där för att filma. Här är resultatet av det:

Och om ovanstående klipp inte fungerar – det har blivit blockerat i vissa länder pga. musiken – finns här en annan (tråkigare) version med ”royalty free” musik:

Miki och jag har länge pratat om att flytta ut, tillsammans med två andra tjejer och en pojkvän. Först var det jag som inte kände mig redo att lämna kollektivet. Nu är det Miki som är osäker. Problemet är att oavsett hur sunkigt vi bor så är det stundom skitkul, stundom irriterande. Vi vill båda prova på att bo i en annan del av London, men samtidigt kommer vi aldrig kunna hitta något såhär billigt, med räkningar inkluderade, bra internet, en bra landlord och till och med daglig städerska. Omöjligt! Vi har hittat Londons bästa boende, så varför ge upp det?

På jobbet är det lågsäsong. VI har runt 580 sängar och över nyår var kapaciteten över 98%. Nu under januari pendlar det mellan 15-50% beroende på om det är helg eller vardag. Folk reser inte i januari. Även jobbmässigt har jag funderat på att hitta något proffsigare och bättre betalt, men jag har pratat till mig löneförhöjning från 1 februari.

En kompis sa till mig att jag inte kan gå från centrala London till Heathrow. Utmaning! De kommande veckorna om jag känner för det ska jag motbevisa honom. Faktum är att det inte tar mer än runt 5 timmar, så även om det kanske låter långt så är det inte så långt i praktiken.

En större utmaning vore att gå till Brighton, vilket skulle ta 17 timmar enligt Google Maps. Jag kan göra det på under 15. Och nu har jag ju mina inlines, som mamma och pappa tog med från Sverige! Inlines London-Brighton. Det vore något 😀

Årets Bild har avgjorts, och just nu går det att rösta i en bonusomgång, Folkets Val. Det var tänkt att jag skulle presentera vinnaren i går men det blev inte av pga. jobbet. Jag har två lediga dagar i rad tisdag-onsdag, det blir nog då istället 🙂 Tills vidare går det fortfarande att rösta. För några dagar sedan var det väldigt jämt/utspritt, men har inte kollat sen då så det ska bli spännande att se vem som vinner omröstningen 😀

En reaktion på ”Nyår 2015

  1. Det var så kul att få vara tillsammans alla fyra. Tack för en härlig nyårsafton och för att vi fick se hur du bor, var du jobbar och var du tillbringar en del av din fritid och för att vi fick träffa några av dina vänner. Tack för julklappen, den är riktigt bra. Du borde också ha dina blogginlägg i bokform, blir nog en hel bokserie.

Kommentera

