Nya sparmål och kommande resor

Två saker har hänt under det nya året: jag är nu officiellt utskriven från Sverige, och jag har öppnat sparkonto i Storbritannien.

Ända sedan jag kom hit har det varit tydligt att Sverige och Skandinavien känns mer modernt än Storbritannien. Det märks till exempel i TV-reklamer. Här pratas det mycket om ”cashbacks”, att man ska välja den försäkring/det lån/den bank som ger mest kontanter tillbaka. Det lyser säljknep lång väg, men folk fastrar för det på grund av de ekonomiska klyftorna. Ett krångligt system som i längden rör sig om några hundralappar som du först får efter att du redan betalat mer än vad du kanske hade gjort om du valt konkurrenten, vilket känns ynka i förhållande till vad det är man skaffar sig. Mycket riktar sig till en ekonomisk klass som hör ”vi ger dig £10 tillbaka” och faller för det. Visst finns samma säljknep i Sverige, men det känns som att det är viktigare för folk här. *Alla* stora företag kör med det, inte bara matkedjorna som i Sverige. Klasskillnaderna är större och det är tydligt.

Bankerna är en liknande historia. Internatbank är enkelt och smidigt i Sverige. Här existerar det, men det krävs ett telefonsamtal till banken vid var och varannan sak man vill göra, och de pushar verkligen för att man ska knalla ner till sitt bankkontor. Det kan i och för sig bero på Englands lagar snarare än bankernas tjänster, men oavsett vad anledningen är så är resultatet detsamma. Ta min bank Lloyds som exempel. De har bara telefon och bankkontor som kontaktalternativ. Det går inte att skicka meddelanden till dem som det gör med Danske Bank. Och på deras hemsida gör de en stor grej av det faktum att jag nu kan öppna sparkonto online, vilket man inte har kunnat göra tidigare. Det har man så klart kunnat i många år i Sverige.

Sparkonto ja. Mitt svenska konto ligger kvar stabilt kring de där 30 000 jag har haft där i snart ett år nu. En del är julklappspengar, för tidigare hade det sjunkit ner några tusenlappar efter olika resor och den stående Spotifybetalningen på 99 kronor i månaden. Det kommer att sjunka ytterligare efter inbetalningarna till studielånen, och jag är skyldig pappa för ett paket med posten.

Och nu har jag alltså öppnat nytt sparkonto i England. Vi har nog beslutat med ganska stor säkerhet – efter flera månaders om och men – att vi inte flyttar från kollektivet. Att hitta något lika billigt är omöjligt. Vi har Londons billigaste boende, vilket är en bedrift! Och eftersom Miki och jag har liknande framtidsplaner (Sverige, Kina och Australien nästa vinter) behöver vi båda spara.

Sparplaner

Här är min sparplan fram till december 2015:

  • Minimum 25 000 kr. kvar på mina två svenska konton (bonus om jag lyckas hålla kvar det vid 30, vilket inte borde var något problem om inget oförutsett händer).
  • Minimum 5 000 pund (drygt 60 000) på brittiska sparkontot i slutet av året.
  • £400 månatlig överföring (ganska exakt 5000 SEK) till brittiska sparkontot – jag tjänar runt £1200 i månaden beroende på hur många timmar jag jobbar.

Med den sparplanen ger dig mig pengar över till resor och nöje varje månad, även efter lokaltrafikkort och hyra. Jag hade tidigare tänkt överföra vad som än är kvar från förra månaden när nya lönen kommer in, som en ”bonus” till sparkontot, men valde att inte gör så. Jag har många resplaner och tänker inte leva snålt! Jag kanske har mindre än ett åt kvar i landet och tänker uppleva det, och utnyttja det faktum att hela Europa ligger en kort flygresa bort.

Var tredje månad betalar jag – utöver £300 i hyra – även £300 för ett tremånaders resekort för buss, tunnelbana och lokaltåg. Så var tredje månad hade jag först tänkt betala mindre till sparkontot, men genom att hålla kvar pengar på vanliga kontot från månad till månad kommer jag antagligen kunna hålla fast vid den fasta sparsumman på £400 även under sådana månader då det annars kan bli knappt med pengar.

Som summering kommer jag, om allt går som planerat, alltså ha närmare 90 000 kr. totalt sparat när jag lämnar London. Mer än tillräckligt för en resa till Kina (som kostar minimalt när man har föräldrar som bor där) och Australien (även det minimalt eftersom vi inte kommer att behöva betala för boende). Det pengarna ska gå till är resor i Australien och till Nya Zealand, samt täcka för starten av ett nytt liv när väl resandet tar slut och det blir dags att hitta boende och jobb igen – oavsett var i världen det blir.

Resplaner

I och med alla dessa planer har jag insett att min tid i Europa är begränsad – och jag tänker utnyttja det år som är kvar! Här är några av de planer jag har under 2015:

  • Island i början på maj – Vi har redan betalat för flygbiljetterna, men utöver det tillkommer ju boende, hyrbil, mat, aktiviteter, osv. Vi bor så billigt vi kan, men kommer samtidigt heller inte att snåla på annat.
  • Spontana flygresor – Bokar man rätt dagar kan man få tur-returresor till nästan var som helst i Europa för runt 50-60 pund. Jag kommer att utnyttja mina lediga dagar till sådana resor för att utforska Europas huvudstäder – semesterdagarna sparar jag till längre resor.
  • Tågkort – Jag har köpt tågkort för 30 pund, som ger 1/3 rabatt på i stort sett alla tågresor i Storbritannien. Det krävs 3-4 resor för att det ska tjäna ihop sig. Förra året åkte jag två gånger till Portsmouth och en gång till Brighton, så redan där hade det evt. varit värt ett sådant kort. I år kommer jag troligen att göra ännu fler tågresor i landet: Bristol, Birmingham, Oxford, Lake District, Liverpool, Manchester, osv. Och bo på sådana resor gör jag alltid gratis: http://www.couchsurfing.org!
  • Påsk i Danmark – Den 4 april är det 10-årig återträff med klasskamraterna i Sönderborg. Det tänker jag kombinera med en resa till Köpenhamn, där många av mina nordiska vänner har hamnat efter deras guidekarriärer. Totalt kanske 5-7 dagar.
  • Svalbard – Johanna kommer eventuellt att jobba där under sensommaren/hösten. I så fall kommer jag dit!
  • Övriga semesterdagar – Jag har minimum 20 dagar, evt. 28. Chefen vill ändra allas kontrakt till det nyare kontrakt som folk som anställs nu har, vilket innebär 20 dagar men med andra förmåner. Jag har just nu 28 dagar. Sju av dem går till Island, men resten då? Förra året blev det Grekland, i år kanske det blir ett återbesök till Lanzarote. Eller en längre resa till en Europeisk stad. Eller ett besök hos Lilian på Färöarna, vilket länge varit en dröm. Eller ännu en Sverige-resa. Eller hyrbil genom Wales, som vi försökte men misslyckades med föra året. Det finns många alternativ!

Jag hoppas även på besök under året! Patrik och Helena kommer hit i mars. Jag kanske kan locka hit mig mamma och Caroline och eventuellt pappa i sommar. Några av mina Molkomvänner har pratat om att komma hit, och det vore såklart roligt med fler släktingar. Hör gärna av dig 😀

En reaktion på ”Nya sparmål och kommande resor

Kommentera

