Vinterprojekt

Januari var lågsäsong, men något hände i februari… Med en kollega på semester och ett närmast fullsatt hostel jobbar jag nu sex dagar i veckan och ibland 12-timmarspass. Det gör inget, det är kul och det ger mer pengar.

Men vilka människor det finns därute! Jag gillar hostels för att det ofta finns öppensinnade, glada, intelligenta och världsvana resenärer. Jag gillar att vi tar emot stora grupper och skolklasser, det ger jobbet ytterligare än dimension. Men det går inte en dag utan att man träffar folk där något inte står rätt till. Jag tror jag har sagt det förr, men det här jobbet tär verkligen på hur professionellt jag uppför mig och jag märker att jag för varje vecka blir mer och mer… inte oprofessionell, men tålamodet blir kortare och kortare.

Det sa jag till min chef och berättade om mina planer på att byta till ett finare hotell – det här var ju trots allt bara min inkörsport till London. Från och med februari har jag fått löneförhöjning. Och jag stortrivs ju på jobbet! Jag blir antagligen kvar här så länge jag är kvar i stan.

Nya Portalen

Här hemma har jag haft flera projekt på gång. Dels har jag jobbat på att ommöblera den här bloggen. Just nu har den ju tre funktioner: blogg, arkiv (gamla noveller, bilder, osv) samt samlingsplats för länkar till mina övriga hemsidor. Därav namnet ”Portalen”. Men ibland krockar de här olika sakerna, så jag har funderat på att dela upp Portalen i två hemsidor: en blogg och en arkivsida. Arkivsidan skulle i så fall innehålla mina bästa bilder, novellsamlingen, olika designprojekt, bokprojekt, osv.

Portalen skulle förbli Portalen, med förutom själva bloggen länkar till mina övriga aktiva projekt. Jag vill att Arkivet – det kanske får bli namnet på den hemsidan – ska vara visuellt snyggt och se proffsigt ut, medan Portalen ska få en mer enkel, stilren design. Just nu är den lite rörig.

Read an Interview

Min intervjublogg uppdateras i omgångar. Ofta blir det en intervju i veckan 3-4 veckor i rad, sedan en längre paus på flera månader innan jag kör ett ryck igen. Den senaste intervjun – den om tjejen som var sekreterare åt ett gäng prostituerade – blev en riktig snackis här i huset. Det var nämligen en av tjejerna jag bor med som jag intervjuade. Som det nämns i intervjun jobbade hon ju hemifrån, så ni kan tänka er hur mycket vi har garvat när hon sitter i vardagsrummet med sex telefoner framför sig och låter sensuell. ”Hey baby, I can’t wait to see you soon! Yes baby, I do anal, but it’s 50 pounds extra.”

Jag kan meddela att hon nu sagt upp sig. Dels var det svårt att jobba hemifrån – hon bor med tre andra tjejer i samma rum och i vardagsrummet finns det ju alltid folk. Även om det var kul i början blir det tjatigt i längden, och vi andra vill ju kunna prata och titta på TV och så utan att känna att vi stör henne. Dels var hon nervs över sitt CV. Hon kan ju inte skriva att hon haft det här jobbet, och hur skulle hon förklara tomrummet? Dels gick det emot vad hon tror på och står för, även om det var tydligt att hon älskade tjejerna (de prostituerade) och blev nära vän med dem.

Intervjun jag gjorde veckan innan det – om Branko, ett barn som är den enda i världen med en viss sjukdom som innebär att hans skelett växer lite åt alla möjliga håll – blev utvald av WordPress (världens största bloggplattform) som en av fem av månadens bästa ”longform”-inlägg, alltså blogginlägg som är långa och extra läsvärda. Det var andra gången min intervjublogg får en utmärkelse av WordPress!

Och till sist, veckan innan det, intervjuade jag finska popbandet Satin Circus.

Prostitution

Branko

SC

Och det finns mycket mer på intervjubloggen! Om du missat den tidigare, spana in den nu. Jag är uppe i över 50 intervjuer sedan jag startade.

200 Things Any Geocacher Must Do Sooner or Later

Jag har inte geocachat i många år, men ett av mina gamla blogginlägg – 100 saker som geocachare råkar ut för förr eller senare – har spridits rejält på sociala medier och jag tänkte att jag borde göra något mer med det. Så jag utökade listan till 200 saker och gjorde en fotobok av den.

Härom dagen kom mitt provex. Förfärligt! Urkasst tryck, ibland svårläst text mot bilderna i bakgrunden, grådassigt och fult. Helt mitt eget fel då jag snålade med papperskvalitén.

Nu är problemet att den här boken ju var 200 sidor lång, med 200 svartvita bilder. Att trycka en så tjock bok på fotopapper och med bättre kontrast skulle kosta närmare tusenlappen – ingen skulle köpa boken! Så jag får helt enkelt göra om och göra rätt. Jag ska korta ner boken till 40 sidor, med fem saker från listan per sida istället för en. Det är dock tidskrävande eftersom jag fortfarande vill ha texten på bilderna. Det är mycket pilljobb.

Eftersom jag redan har gått ut hårt på nätet om utgivning i mars, och kontaktat en del nätbutiker som redan tar in förhandsbeställningar, har jag nu tidspressen på mig att fixa det här. Det ska nog gå bra, men det känns lite tråkigt att resultatet kommer att bli kortare i sidor beräknat. Jag vet inte om jag kommer kunna vara lika stolt över nya versionen. Jag måste komma på någonting extra som gör att boken känns värd pengarna, så jag kan sälja den med gått samvete.

En fotobok på 40 sidor kommer kosta runt 200 kronor att trycka, vilket är överkomligt. Men sen vill ju jag och de butiker jag samarbetar med tjäna lite på det också. Vi får se i mars hur slutresultatet blir 😀

Warszawa & Danmark

Till sist har jag en hel del resor planerade framöver. Närmast ligger Warszawa nästa vecka. Det ska bli en av de där klassiska resorna jag gör på egen hand, som när jag åkte till Portsmouth eller Bangkok. Det har inget att göra med att jag inte har någon att resa med, utan snarare att jag behöver en paus från alla. Folk frågar alltid varför jag gör det ensam, och det enkla svaret är helt enkelt att det är det jag känner för. Jag vill göra den här resan själv.

Väl på plats kommer jag köra samma stil som i Portsmouth och hitta boende på plats. I nödfall kan jag boka boende där och då, även om det antagligen går att hitta lite billigare om man bokar i förväg. Det stora nöjet med Portsmouth var alla människor jag så oväntat träffade. Allt var så spontant. Jag hängde med tre personer jag träffade där – en av dem hade bil och vi åkte runt i stan och besökte bland annat ett nöjesfält och stranden sent på kvällen. Det var urkul! En av dem bodde fortfarande hemma och jag fick bo där tillsammans med familjen i två dagar. Sådana semesterminnen kan man inte skapa om man bokar hotell!

Veckan därpå kommer Patrik, Helena och evt. Johanna till London! De ska bo på mitt hostel. Och i påsk blir det klassträff i Danmark, samt besök hos gamla kollegor i Köpenhamn.

 

En reaktion på ”Vinterprojekt

  1. Jozzi visar åter hur en representant för framtiden förmår hantera dagens verktyg på ett spännande och perspektivvidgande sätt.

Kommentera

