Portalen: Nytt utseende!

Det kan hända att jag inte skrivit något här på länge, men trots det har spenderat mycket tid på Portalen den senaste tiden. I en vecka nu har jag jobbat på att helt omdesigna Portalen! Jag brukar ju byta utseende någon gång om året, men den här gången handlar det om mycket mer än det. Jag har helt gjort om konceptet.

Portalen

Tidigare har jag tänkt att bloggens framsida måste vara enkel: bloggen har legat i fokus och det första man sett när man gått in på hemsidan är mitt senaste blogginlägg. Jag har velat undvik att man måste klicka för att komma till bloggen – ju färre klick desto bättre eftersom vi på nätet lätt tappar intresset och går vidare till nästa hemsida.

Men eftersom Portalen sedan 2009 har fungerat som ett arkiv för mina gamla noveller, foton och annat så har det här upplägget gjort att de sakerna hamnat i bakgrunden. Bloggen har tagit rampljuset.

Nu tror jag mig ha lyckats hitta en kombination som låter bloggen förbli central men samtidigt kan göra allt det där andra mer lättillgängligt. Det blir ett extra klick för att komma till själva bloggen, men layouten känns samtidigt lättförståelig och fortfarande simpel nog för att inte göra det hela förvirrande.

Här kommer några ändringar och mina tankar kring dem:

  • Framsidan är nu mer visuell, med en stor bild och en introtext som det första man bemöts av. Det här tycker jag är viktigt för att förtydliga det faktum att det inte bara rör sig om en blogg utan att det finns mer att utforska.
  • Längre ner på framsidan får man en överblick över de senaste blogginläggen – man behöver alltså inte klicka in till bloggsidan för att se om det kommit något nytt sedan senaste besöket.
  • På framsidan finns även snabblänkar i form av bilder som man kan klicka på för att komma till övriga projekt jag gärna visar upp just nu. De här bilderna kan jag fritt ändra när jag vill.
  • Längst ner på framsidan finns andra nyttiga saker: en sökfunktion, en kategorilista för blogginläggen, blogginlägg sorterat efter år och månad, samt en besöksräknare.
  • Hemsidan har delats in i tre huvudsakliga sektioner: Bloggen, Arkivet och Utvalda projekt. Dessa är tydligt länkade till redan i introtexten.
  • Bloggsektionen är enkel. Den ser mer eller mindre ut som Portalens framsida tidigare gjorde – senaste inlägget överst och med lite länkar och bilder i sidpanelen.
  • Arkivet är en visuell sida och det är nu lättare än någonsin att få en snabb överblick över mina olika arkiverade projekt. Tidigare fanns bara text och man fick klicka runt lite för att hitta olika saker. Nu är varje enskilt projekt representerat med en bild och en kort sammanfattande text.
  • Utvalda projekt är en sektion som visuellt ser ut som Arkivet, men som istället tar fram olika bloggar, hemsidor, böcker och annat som fortfarande är relevanta och aktiva just nu.

Kort sagt känns det som att jag äntligen har hittat ett utseende som låter mig visuellt göra mina gamla projekt lättillgängliga, göra ”reklam” för mina just nu aktiva projekt, och samtidigt behålla bloggen i fokus. Perfekt 😀

Kommentera

