Klassfest i Danmark 2015

fotor_WP_20150406_034(4)

Det är nästan tio år sedan jag slutade nian. Då blev det återföreningsträff i Sönderborg 😀

Jag tog en veckas semester över påsken och bokade biljetter till Köpenhamn och Sönderborg. Jag får erkänna att jag strax innan resan ångrade beslutet – det fanns så mycket mer jag hellre skulle vilja göra med sju semesterdagar än att åka till Danmark under en tid då alla är upptagna med sina familjer.

Men jag kan med glädje säga att det blev en fantastisk semester!

WP_20150402_005Med Caroline i Köpenhamn

Jag landade på Kastrup på förmiddagen den 1 april. Camilla, en dansk exkollega från Star Tour/Fritidsresor-tiden i Thailand, mötte upp mig på flygplatsen och vi tog tåget in till stan. Caroline väntade på oss på ett fik på centralstationen.

Sova skulle vi göra hos två andra exkollegor: svenska Rasmus och hans flickvän, danska Maja. Både känner jag från Mexiko. Maja var tyvärr bortrest. Rasmus, Camilla, Caroline och jag gick ut och åt lunch.

På kvällen skulle Camilla till Holstebro men danska Kristine, som vi firade nyår med på Lanzarote och som besökte mig på Rhodos, dök upp. Vi satt och pratade och spelade frågespel hemma hos Rasmus.

WP_20150401_005Köpenhamns trendiga barer

Dagen därpå spenderade Caroline och jag kvalitetstid tillsammans. Sovmorgon följt av en långpromenad genom stan. Shopping, tänkte vi. Nej, sa danskarna. Ströget – Europas längsta shoppingområde – var helt stängt under påskdagarna. Flaggor var på halv stång. Är Jesus död ska man inte vara glad!

Det blev istället sightseeing och mycket tid på fik, vilket passar oss båda perfekt.

Rasmus och Majas lägenhet.

Rasmus och Majas lägenhet.

Sent på eftermiddagen träffade vi norska exkollegan Astrid, som nu jobbar på SOS Internationals huvudkontor. SOS hade jag mycket att göra med på Guide Online, och Astrid hade en hel del historier att berätta.

På kvällen åt vi middag på en sushirestaurang som Astrid bokat bord på. Svenska exkollegorna Adam och Jennifer dök upp, tillsammans med Rasmus, Astrid, Caroline och jag själv. Ett kärt återseende, och ironiskt att ingen av oss var danskar.

Vi fortsatte till en mysig bar de andra gick till då och då, och därifrån till nyöppnade Bar 25 som tydligen är en av stans trendigaste. Många trevliga samtal blev det!

Flyget mot Sönderborg - otroligt mycket benplats när man flyger Air Alsie. Notera sponsringen av Danfoss.

Flyget mot Sönderborg – otroligt mycket benplats när man flyger Air Alsie. Notera sponsringen av Danfoss.

Sista dagen i Köpenhamn spenderade Caroline och jag ytterligare tid på fik och till fots, och vi hann med danska filmen Skammerens Datter, baserad på en bok Caroline läste när vi bodde i Danmark. Det var lite sorgligt när vi packade ihop och lämnade lägenheten.

Sent på eftermiddagen gick Carolines tåg till Linköping och mitt flyg till Sönderborg. Det var vemodigt att se henne lunka iväg mot sin plattform när jag stod och väntade på tåget mot flygplatsen.

Första kvällen i Sönderborg – fest!

Flygresan är bara 30 minuter lång och jag hade bra utsikt över Öresundsbron när jag lämnade Köpenhamn och Sönderborg när vi landade där. Blev nostalgisk direkt!

WP_20150403_025Jag hade ingen aning om vad jag kunde förvänta mig på kvällen. Jag visste att det skulle bli påskmiddag med min gamla klasskamrat Rasmus, hans flickvän och några av killarna från klassen. Vi körde direkt från flygplatsen till Martins hus i Ormstoft. Där var det uppdukat och flera flickvänner och ett par jag inte kände var där.

Lite halvnervöst satte jag mig till bords efter en snabb presentation. Det blev ett kärt återseende med de gamla klasskamraterna dök upp och nervös behövde jag inte vara. Vilket härligt gäng! Jag kom minst lika bra överens med dem jag aldrig hade träffat som jag gjorde med de jag kände. En fantastiskt rolig middag!

Spårade ur gjorde det när romflaskorna kom fram. Låt oss säga att det finns minnesluckor och att flera i gänget spydde.

fotor_WP_20150406_034(3)Upptäck Sönderborg

Vakna upp gjorde jag på Rasmus soffa. Kristine, Rasmus härliga flickvän, låg på toaletten och spydde. Mads, även det en före detta klasskamrat och den enda som inte drack under kvällen, hade kört hem oss.

Det blev en slö start på dagen men under eftermiddagen promenerade jag genom stan till shoppinggatan. Den enda dagen under min semester som inte var röd, så det var liv på gatorna. Gamla Kvickly i centrum har tagits bort och istället finns nu Borgen, ett stort shoppingcenter. Blev helt förvånad när jag såg den moderna byggnaden!

Borgen, ett shoppingcenter som ersatt Kvickly där vi brukade veckohandla.

Borgen, ett shoppingcenter som ersatt Kvickly där vi brukade veckohandla.

Jag fortsatte ner till stranden där Rasmus och Kristine mötte upp mig vid glasskiosken. Vi promenerade runt slottet innan vi satte oss i bilen för en rejäl nostalgitripp.

Det var en solig dag och jag blev helt nykär i stan, men jag tror inte att jag skulle kunna bo här igen. Det skulle göra för ont i hjärtat att stänga ett kapitel och sedan återöppna det.

Vi körde förbi Vestervang, skolan och kyrkan. Promenerade runt på skolgården. Fortsatte med bilen ut utanför stan, till Katrinelund och stranden i Kegnäs. En skön tur även om vi såklart inte badade.

WP_20150404_005Den riktiga klassträffen

På kvällen var det dags för tredje festen i rad, och huvudsyftet med hela den här Danmarksresan: klassmiddagen! Vi hade bord för fjorton på Mongolian, den restaurang vi hade avskedsmiddag på för tio år sedan. Fler före detta klasskamrater dök upp, och det var speciellt kul att se tjejerna som inte var med under påskfesten kvällen innan.

Vi fortsatte till en bar intill restaurangen där vi pratade minnen och skrattade så vi tjöt. Sedan blev det en klubb längre upp på gågatan där vi alla insåg att vi inte är så unga längre.

Kristine hämtade oss vid fyratiden.

WP_20150406_002Sista dagarna

Sista delen av semestern var klart mindre hektisk men otroligt skön. Vi – Rasmus, Kristine och jag – spelade Playstation och såg film. Klasskamraterna åkte hem till sina respektive städer och Rasmus och Kristine skulle få besök av familjen. Jag checkade in på ett hostel mitt i stan, privat rum, och för första gången sedan jag flyttade till London hade jag egentid!

Planen var att läsa ut den bok jag just nu är inne i, men istället blev det datagrejer. Satt på rummet och skrev och planerade diverse projekt, saker som jag förr höll på mycket med men som i London lätt kommer i andrahand efter mer sociala grejer.

WP_20150405_001Det blev dock även två promenader: en genom Ulkeböl där jag återigen passerade huset, samt lekplatsen, dammen, trädet vi brukade leka i, diverse stigar, osv. Och en åt andra hållet, till ”världens ende” som det kallas, ner mot hamnen och tillbaka igen.

Hemresa

Tisdag morgon blev jag hämtad av Kristine som var snäll nog att skjutsa mig till flygplatsen. Hade sex timmars väntetid på Kastrup innan jag på kvällen landade i London, åkte tåg genom hela stan från norr till söder, och kom hem till alla mina älskade vänner.

En underbar semester!

Detta bildspel kräver JavaScript.

En reaktion på ”Klassfest i Danmark 2015

  1. ÅÅÅÅHHHHHH! Jag var på nostalgirunda i Sönderborg för snart två år sedan. Vore kul att att samla hela familjen där en gång. Gläds åt att du haft en bra resa, och att Caroline och du fick möjlighet att ses i Köpenhamn.

Kommentera

