Allergi

I drygt en månad nu har jag haft klåda över hela kroppen. Först trodde jag att det var bed bugs, eftersom det började precis efter en hostelnatt i Danmark. Men inga bett eller synliga tecken. Sedan avtog det lite och jag tänkte inte mer på saken.

Men under Islands-resan blev det riktigt illa, och exemen var tydlig. Röd överallt. Jag köpte tabletter och en kräm som fick mig igenom resan, men så snart jag kom hem blev det läkarbesök. Inga bevis på vad som kan vara orsaken, men har fått rådet att hålla utkik efter ”triggare”, och fick en ny, starkare kräm på recept.

Min största misstanke är parfym. Mamma har ju samma allergi, men andra symptom. Och att det blev väre under semestern kan ju bero på att jag varje natt sov i nya, nytvättade lakan. Så nu har jag köpt parfymfritt och tvättat precis allt. Den starkare krämen hjälper, och tar fortfarande samma tabletter som tidigare.

Vi får se om det hjälper på sikt. Utöver det har jag alltid haft en mindre pollenallergi och näsan rinner varje år, så öven nu.

Mer om Island blir det för övrigt snart. Blev en herrans massa bilder och filmklipp, så tar att tag att plöja igenom allt och skriva om denna underbara semester, som nog är den mest oförglömliga resa jag gjort. Och det säger en del, med konkurrenter som Tulum, Phang Nga, Kappadokien, Hua Shan och tvådagars-vandringen på kinesiska muren.

Kommentera

