Eurovision 2015, Semifinal 1

Det är äntligen dags för Eurovision igen! 😀 Och som vanligt har jag lyssnat igenom *alla* låtarna och betygsatt på förhand. Det blir fyra inlägg: Semifinal 1 (16 låtar, inkluderar Finland och Danmark), Semifinal 2 (17 låtar, inkluderar Sverige), Finalen (7 redan kvalificerade låtar), samt en slutgiltig topplista.

Jag har betygsatt alla låtarna från 1-5, och alltid försökt lyssna/titta på liveversionen. I vissa fall har jag bara hittat ljudinspelningar eller musikvideor, men i de fallen har jag haft det i åtanke att live ofta kan bli bättre/sämre beroende på vilken typ av låt det är.

Klicka på ländernas namn för att se/lyssna respektive låt. Eurovision sänds tirsdag, torsdag och lördag nästa vecka.

Redo? Nuuuuu kör vi! 😀

1. Moldavien – 2,5/5

Jag gillar draget i den här låten, men den gör sig inte bra på scen. Billigt bidrag i mitt tycke. De har en cool video, men det är liveversionen som ska bedömas och där är det medelmåtta som lyser igenom.

2. Armenien – 3/5

Jag hittar ingen liveversion, men den inspelade versionen är riktigt vacker och mysig. En lugn duett. Jag ä snudd på att ge den 3.5 eller till och med en 4:a, men den kan lätt falla platt live så betygsätter med försiktighet.

Armenien kommer alltid att finnas i mitt hjärta efter 2009 års Jan Jan, som borde ha vunnit hela kalaset!

3. Belgien – 3,5/5

Jag är kär! Vill så gärna ge en femma! Låten är groovy – älskar rytmen! Men kommer jag att lyssna på den igen och igen? Troligen inte. Det är något som fattas. Käns som en låt med en bra (och snygg!) sångare, men som att potentialen inte riktigt uppfylls.

4. Nederländerna – 3,5/5

Den här låten är klatschig, skön och bra. Klippet är från The Voice Holland 2014 (återanvänder de en låt?). Det är en typisk proffsig låt som faller lite på att den är för klyschig. Den står inte ut. Skulle kunna vara en stark fyra med en bra liveshow, men här är en typisk ensam kvinna som står rakt upp-och-ner och sjunger (om än bra), med ett par bakgrundssångare, och då blir det inte lika höga betyg.

5. Finland – 2/5

Finland har tagit sin vanliga, tjatiga punkrock-stil och skickar en hårdrockslåt på finska. Nja. Det är inte Lordi direkt. Men kanske kan de göra en Lordi genom att vara otippade men annorlunda: där Lordi har sina monstermasker har den här gruppen nämligen ett annat ess: medlemmarna har down’s syndrome. Bandet är sammanställt av en handikappsorganisation. Stort plus för detta! Det tar dem dock bara från kanske 1,5 för låten till en 2:a. Ingen vinnare i min bok,

6. Grekland – 3/5

Fin ballad. Stark sångerska. Halvtrist. Typ Sarah Dawn Finers Moving On.

7. Estland – 3/5

Jag brukar gilla låtar i singer/songwriter-stil, och säger ofta att de är för bra för Eurovision-sammanhang. Den här låten har den tonen, men inte unikheten eller kvalitén. En helt OK duett, men den står inte ut.

8. Makedonien – 3/5

Väldigt kluven! Å ena sidan, med den här videon, en stark 5:a! Å andra sidan en skulle det kunna vara kasst live. Däremellan är låten egentligen halvtråkig. Så det blir ett medelbetyg.

9. Serbien – 3/5

Stor dam som borde ha en större röst. Hon är bra, men den här låten skulle kunna vinna mycket på en starkare stämma. Nu käns både låten och rösten ”helt OK”, varken mer eller mindre.

10. Ungern – 3/5

”Wars for Nothing” heter låten, och med ett sådant namn får det mig att tänka på en stark kampsång. Det är snarare än stark, musikalisk myslåt. Gillar framträdandet med gruppen som står upprätta på scenen och den ensamme gitaristen, men det är trots det ingen klockren vinnare. Blir medel på den.

11. Vitryssland – 2/5

Det här är en typisk, medelmåttig Eurovision-låt. Fiolknepet känns uttjatat. Nja.

12. Ryssland – 3/5

Ironiskt att en låt med den här texten/ett sådant budskap kommer från Ryssland. Eller kanske helt självklart. Ett OK bidrag, men inget som står ut låtmässigt.

13. Danmark – 3,5/5

Klatschig och svängig låt som dock känns halvtråkig. Vill så gärna ge en fyra, men tror att det delvis beror på att det är just Danmark. De förstjänar dock mer än en trea om man jämför med de övriga låtar jag gett treor till.

14. Albanien – 3/5

Alltså vad är det med de medelmåttiga låtarna i den här semifinalen? Inga urkassa bidrag, men heller inga riktigt bra. Inga övriga kommentarer.

15. Rumänien – 4/5

Det är något särskilt med den här låten. Den borde framstå som medelmåttig i stil med tidigare låtar, men Jag gillar den lite extra på något vis. Den är vacker, och käns mäktigare än genomsnittet trots att stilen är densamma. Det är för övrigt den enda låten förutom Finlands bidrag som inte är helt på engelska. Det får bli tävlingens första fyra!

16. Georgien – 4/5

Här var det drag! Typiska Eurovision-trummor med en läderklädd kvinna, och snäppet bättre än typiska Eurovisionkvinnor med starka röster och tråkiga låtar. Snudd på för östeuropeisk, men jag gillar den elektroniska musiken. Den här semifinalen hämtade sig lite framåt slutet! Det blir ännu en fyra på det!

Överlag en väldigt medelmåttig semifinal. Inga bidrag som står ut, varken till det bättre eller sämre. Ser fram emot Semifinal 2!

Kommentera

