Eurovision 2015, Semifinal 2

Dags för del 2 av min Eurovision-genomgång! Klicka här för att lyssna på och läsa min betygsättning av låtarna från Semifinal 1.

Semifinal 2:

1. Litauen – 4/5

En klart bättre start än Semifinal 1! Fyra av fem kan låta högt – låten är inte fantastisk – men den står sig ändå högt mot alla 3:or och 3,5:or i färra inlägget. Jag diggar den!

2. Irland – 3,5/5

Irland i Eurovision-sammanhang får mig alltid att tänka på den skämtsamma dockan som för några år sedan sjöng ”we’re sorry for riverdance”. I år bjuds det istället på en vacker ballad. En ung tjej som spelar piano. Mysigt, men inte underbart. Jag vill verkligen gilla låten, men den känns för tråkig.

3. San Marino – 4/5

Är detta Zac och Vanessa från High School Musical? Skulle kunna vara ett par som spelar dem i en Broadway-version av filmserien. Jag gillar musikstilen. Texten är aningen smörig, men de gör en bra duett tillsammans. Kan de även göra det bra live blir det bra betyg.

4. Montenegro – 4/5

En stark ballad av en vardaglig man (utseendemässigt) med en stark röst. Diggar refrängen!

5. Malta – 3,5/5

Ännu ett exempel på en hyfsat ballad som dock inte når hela vägen, som det fanns en del av i Semifinal 1. Får inte ”känslan” när jag lyssnar på den här låten, vilket jag gjorde med Montenegro.

6. Norge – 4/5

Älskar tjejens utseende och smått hesa röst! Starkt liveframförande. Bra låt, men inte klockren. Gav först 3,5, men det tar sig framåt slutet och blir istället en fyra!

7. Portugal – 3,5/5

Medel plus. En av de sämre i den här semifinalen. Halvfartig låt, helt OK.

8. Tjeckien – 2,5/5

Balladduetter verkar vara populära i år. Här är en av de mindre bra. Dock inte helkass.

9. Israel – 4/5

Jag brukar gilla Israel (eller har hakat upp mig på en låt de skickade för ett par år sedan). I år har de en frän stil. Jag får allt lite feeling av den här! Men är det en vinnare? Nej.

10. Lettland – 4/5

Diggar intromusiken! Och wow, när hon börjar sjunga! Lagom stark refräng, men överlag en cool stil på hela bidraget som har saknats så här långt i tävlingen. Det tappar lite i längden och jag saknar ett starkt avslut.

11. Azerbajdzjan – 3,5/5

En av de bäst utförda balladerna så här långt! Proffsig, men inte unik. Så nära en fyra om den bara hade haft något ”mer”. Inget fel på låten.

12. Island – 3/5

En bra utförd, lite poppigare balladaktig låt, men lite tråkig på scen. Sorry Island, men ni lyckades inte imponera mig.

Kul iakttagelse: när vi var på Island hade vi bilradion i gång precis hela tiden, och Måns Zelmerlöw spelades konstant. Har dock aldrig hört den här låte förr…

13. Sverige – 5/5

…och då är det ju lite lustigt att just Måns kommer som nästa bidrag 😀 Problemet med Heroes är att man måste lyssna på låten några gånger innan den sätter sig. Jag gillade den inte alls från början. Det är ingen klockren ”wow, vilken låt!” MEN: Scenframträdandet! Där har vi något att skriva om! Och: tyvärr är det bidraget med mest drag i hittills. Därför kan Sverige kanske ha en chans trots mina negativa tankar under Melodifestivalen. Sverige brukar ju överlag ha högre kvalité på Melodifestivalen än vad hela Eurovision har.

En liten uppdatering här: Jag kav ursprungligen Måns 4,5 med förhoppningen att detskulle finnas ett guldkorn – en stark 5:a – bland de resteranade bidragen. Men ett sådant bidrag kom aldrig. Inget Europhoria eller Fairytale. Däremot kom det flera 4,5:or – låtar som förtjänar bättre än de övriga 4:or jag gett, men som ändå inte nått helt upp till Måns nivå.

Jag förutspår här med att Måns är i topp tre och att vi får en 12:a av Island.

14. Schweiz – 3/5

Ännu en medel-plus:are. Ingen dålig låt, men den står inte ut.

15. Cypern – 4/5

Cypern brukar ha bra kvalité på sina bidrag. Så även i år. ”One Thing I should Have Done” har något litet extra som övriga ballader i år saknar. Det är en fin låt, med en bra sångare. Lite mer ”down to earth” än de kraftiga balladerna med starka refränger, och det gillar jag. MEN: Just ett litet krafttag är kanske precis vad den här låten saknar för att få ett högre betyg.

16. Slovenien – 4,5/5

Men wow, hej Duffy! Vilken härlig röst! 😀 Stör mig lite på en del av det engelska uttalet, men det kan jag bortse från. Gillar även scenframträdandet, även om det inte är riktigt lika coolt som Måns. Måns leder fortfarande, men jag måste ge 4,5 för att särskilja den här kvinnan från de övriga fyrorna.

17. Polen – 3/5

En trevlig ballad. Dock inget speciellt.

Semifinal 2 var överlag klart starkare än den första. Flera bättre låtar här. Det är alltid svårt att vara neutral, men såvida det inte finns nägra överraskningar bland de redan kvalificerade finalisterna tror jag att Sverige har en väldigt bra chans. Jag gillar även Slovenien, men tror tyvärr inte att det är den typen av låt som gör sig bra i just Eurovision-sammanhang. Där står sig Heroes bättre. Ska bli spännande att se 😀

Kommentera

