Eurovision 2015 – Topplistan

Då är det dags att rangordna årets låtar – vem vill jag egentligen ska vinna, och vem kommer faktiskt att göra det? Här kommer min personliga topplista, och topplistan så som jag tror att den kommer att se ut.

Min topp 5-lista:

  1. Belgien – När jag betygsatte Semifinal 1 gave jag bara denna 3,5 i betyg. Men sedan dess har låten satt sig – och ligger nu i topp på min Spotifylista!
  2. Australien – Jag hoppas i smyg att den här låten vinner. Det vore så fantastiskt! Och det ÄR en riktigt bra låt! Men kommer Europa att tycka att den är för västerländsk?
  3. Storbritannien – Svängig och skön, men tror det är fel forum för vinst.
  4. Sverige – Ja, Sverige i topp tre. Absolut! Detta trots att jag var negativt inställd första gången jag hörde låten.
  5. Slovenien – Svängig låt och älskar verkligen rösten!

Hur jag egentligen tror att det kommer att sluta:

  1. Italien – Kan smyga om och ta en vinst från Sverige!
  2. Sverige – Ja, Sverige tävlar verkligen om vinsten om resten av Europa får säga sitt. Absolut!
  3. Georgien Rockig östpop – vinner rösten bland östländerna.
  4. Norge – Återigen, härlig duett – och bra ballad.
  5. Australien – Jag vill att den här låten vinner. Det gör nog inte resten av Europa. Men tror ändå att Australien får en topplacering!

Övriga låtar som jag tror kommer att hamna i topp (utan inbördes ordning):

  • Litauen Härlig duett, gillar kyssen i mitten.
  • Montenegro – Stark ballad.
  • Norge – Återigen, härlig duett – och bra ballad.
  • Israel – Härligt svängig, smått arabiskt stuk.
  • Österrike – Vinner mycket på att stilen är annorlunda mot resten av bidragen.
  • Storbritannien – Svängig och skön, men tror det är fel forum för vinst.
  • Tyskland – Finns en anledning till att den här kvinnan inte vann – den egentliga vinnaren frånsa sig titeln – men det är trots det en härlig stil hon har, och en Ok låt.
  • Belgien Riktigt bra låt!
Kommentera

