Videoklipp från Island

Jag har fortfarande inte bloggat om Island. Det kommer, jag lovar! Jag vill inte göra samma misstag som jag gjorde med backpackingturen i Kina förra året, där jag la ut en del i taget och sedan tröttnade och aldrig skrev de sista två delarna. Med Island tänker jag skriva klart allt och ge ut det med ett stort brak 🙂

Tills dess har jag dock flera videoklipp att dela med mig av. Två av dem har redan funnits ute ett tag och har du hängt med på Facebook har du förhoppningsvis redan sett dem. Men de två andra är helt nya. Håll tillgodo:

1. Waterfalls of Iceland

Den här filmen känns mäktig. De två vattenfallen är fantastiska i verkligheten. Det brukar ju kännas som att det inte blir lika bra på film, men i och med att det här är filmat med en quadcopter känns det som att det gör omgivningarna rättvisa. Stunden då jag stod på klippkanten och flög ut över vattenfallet var nog den häftigaste på hela semestern!

2. Ella goes seal watching

Ett av de stora målen under Islandsresan var att få se sälar. Ett tag trodde vi inte vi skulle lyckas, men vi fick till sist se en hel drös av dem! Den här videon hade jag egentligen tänkt med vanligt ljud istället för musik då Ella sa de konstigaste sakerna, men det blåste så mycket att man inte hör något. Jag lyckades dock rädda det hela genom snabb klippning och musik – Ellas ansiktsuttryck talar för sig själva! 😀

3. Thingvellir National Park

Den här nationalparken var vårt första ordentliga möte med isländsk natur. Underbart vackert! Filmat med quadcoptern.

4. Black Sand Beach & Airplane Crash Site

Den här videon är otrolig på grund av ljuset – allt ljus är helt naturligt! Inget har redigerats i efterhand. Det såg faktiskt ut såhär! Anledningen måste vara en kombination av den svarta sanden täckt av ett tunt lager snö, dimman (som man inte ser från luften, men dimmigt var det) och solnedgången. Solljuset speglades mot marken och dimman och gjorde allt helt vinrött från marken och lila från luften.

Klippet är även speciellt då anledningen till att vi befann oss på stranden var att vi letade efter ett krashat flygplan som skulle finnas där. Vi såg det aldrig från marken pga. dimman och skickade upp quadcoptern för att spana. Vi insåg först när vi såg videoklippen på stor bild att vi var SÅ nära! Planet är den vita pricken i högra hörnet i första klippet i videon.

Kommentera

