Oxford

DSC_0230 (1024x678)Förra veckan blev det en halvspontan resa till Oxford för att komma bort lite. Jag säger halvspontan eftersom jag hade tanken att jag skulle åka dit redan veckan innan, och jag hade packat min väska kvällen innan, men om jag faktiskt skulle åka eller inte beslutade jag först ett par timmar innan avresa. Jag bokade tågbiljetter och två nätter på ett hostel under min lunchrast på jobbet samma dag.

Tågresan från Paddington Station tog runt en timme. Brittiskt landskap for förbi utanför fönstret. När jag ankom till Oxford vid sextiden var det bara en tre minuters promenad till hostellet.

Oxford Backpackers var ett mysigt ställe. Det billigaste jag kunde hitta, men med trevliga utrymmen, en egen bar och helt OK sovsalar.

DSC_0215 (678x1024)Första kvällen gav jag mig ut på nattpromenad. Eftersom det var fredag var det fullt med liv, många studenter i kö till diverse nattklubbar. Jag hittade en öppen port till ett college – hela Oxford består av massor gamla universitetsbyggnader med rötter från 1200-1800-talet – och det var först på vägen ut jag såg skylten ”no members of the public beyond this point”. Jag hamnade mitt i en studentfest i en trädgård omgiven av historiska byggnader och det slog mig hur många generationer som pluggat och festat mellan dessa väggar.

Dagen därpå hade jag en heldag i stan. Regnigt men kul. Eftersom jag reste ensam beslutade jag mig för att ta ”hop on hop off”-bussen för att på så vis slippa söka information om vad man måste se i stan på egen hand, och samtidigt få guidad information på köpet. £13 för 24 timmar.

DSC_0220 (1024x678)Jag lärde mig om Alice i Underlandet, hoppade av bussen och promenerade flera varv genom centrum, besökte Christ Church, satt på fik, lyssnade på ljudguiden om alla de olika college-byggnaderna, och njöt av att bara vara. I London får jag aldrig ensamtid, så utflykter som den här är eftertraktade.

På kvällen träffade jag ett gäng på hostellet. Vi spelade biljard och drack öl, och gick ut och åt på restaurang. Någon föreslog bio och det säger jag aldrig nej till, så plötsligt satt vi och storgarvade åt min favoritbritt Miranda Hart i filmen Spy.

DSC_0207 (1024x678)Dag tre sov jag så länge jag kunde innan utcheckning 10:30. Mitt tåg gick klockan 12 så jag beslutade att ta ett varv till med ”hopp on hop off”-bussen eftersom biljetten fortfarande gällde. Jag han precis lagom med ett helt varv, klev av vid tågstationen och kunde kliva på tåget direkt.

Två timmar senare satt jag på jobbet.

En reaktion på ”Oxford

Kommentera

